søndag 12. august 2012

Prosjekter i boks

Det har vært en hektisk tid med mange prosjekter. Det siste prosjektet har vært en kombinasjon av praktisk nytte og planer - og kampen mot brunsneglene!
Når jeg har gravd opp nye blomsterbed, har torven blitt spart for å ha nederst i en dobbel pallekarm sammen med annet rusk og rask som er samlet sammen. Fantastiske gjemmesteder for brunsnegler! Så - da jeg endelig kom til nederste del av parsellen var det pallekarmer, luking og opprydding i torvhaugene som sto for tur. Ikke så rent få brusnegler dukket opp i denne prosessen! De ble behøring tatt livet av etterhvert som de kom til syne, og etterhvert som det blir ryddigere over alt, så har jeg et håp om at de mister  interessen? Hmmm...
Salgskampanjene til Plantasjen har passet midt i blinken - halv pris på hagejord og på toppbark. Mener å ha har hørt at sneglene ikke er så begeistret for bark, og da må det prøves. Samtidig blir det veldig ryddig og greit rundt karmene. Mangler noen sekker av både jord og bark, men i dag kom det ny mail om at kampanjen fortsetter fra i dag til onsdag. Foran pallekarmene er det fire rader med poteter. Troll er den nærmeste, og Hamlet er den som er nærmest espalierene. Her er det ikke mye potetkål igjen, og det er garantert snegler som har forsynt seg. Skal klippe ned kålet, for potetene vokser nok like godt fremover.
Rosene blomstrer og den rosa fylte heter Louise Odier. Parsellnaboen kom for å fortelle hvor fornøyd han var med at jeg hadde plantet så nydelige roser i grensen til deres parsell. Følte meg litt fornøyd da :-) Louise Odier har vokst noe fantastisk på kort tid. Det er nok sørlandsværet med en blanding av bøttevis med regn - og sol fra skyfri himmel som gjør det.
I bedet foran hytta står Nostalgi i full blomst. Det er en nydelig vakker rose. Noe riktig må jeg ha tenkt når jeg anla et blomsterbed rett utenfor døren til hytta. Jeg ser rett på denne skjønnheten når jeg sitter i sofaen med åpen dør. Slik skal det være!
Lesestoffet utover kvelden er som regel Damms store roseleksikon. Der kan jeg beundre og lese egenskapene til de 2000 viktigste rosene i verden. Nostalgi er en av disse.
Tidligere i sommer var jeg med Agder Roseforum til Grønhaug Blomster. Der kjøpte jeg en klatrerose som heter Amadeus. Den hadde fått "gullmedalje" for sin gode kvalitet.
Det første som skjedde da jeg plantet den var at den fikk et stort angrep av svartflekk. Jaja - tenkte jeg. Har ikke tid til å gjøre noe med det akkurat nå. Neste gang jeg tenkte på det var svartflekken nesten borte! Det kan være litt gulltakter hos denne likevel da. Det skal bli spennende å se når den skyter fart og klatrer oppover espalieet. Foreløpig er den relativt jordnær! En annen rose jeg har kjøpt på Grønhaug blomster er Ghislaine de Feligonde.
En usedvanlig vakker rose. Så den første gang i fjor sommer da vi var på rosevandring med Agder roseforum, og den var medvirkende årsak til at jeg ble bitt av rosebasillen! Ghislaine de Feligonde endrer farve etter temperatur. Opprinnelig er den blomkarseoransje, men blir nesten hvit hvis det er varmt  i været. Om høsten når det er kjølig i været kan den bli ganske rosa.  Den dufter vidunderlig! Ifølge roseboken fikk den navnet sitt av Hertuginne Ghislaine de Feligonde som var hustruen til en fransk kavalerioffiser. Hun trakk sin sårede mann i sikkerhet midt på natten fra ingenstedsland mellom fiendenes skyttergraver under første verdenskrig.
Og med den romantiske avsløringen ønsker jeg alle en riktig god ny uke! :-)

5 kommentarer:

Marit sa...

Flotte roser du har!

Lill-Kristin sa...

Ser at du jammen har stått på den siste uka også- godt med alt som er gjort og bra at du har fått tid til å sitte ned å studere rosene både i hagen og i boka :-)

ZielonaMila sa...

Beautiful photographs, fantastic flowers. I am greeting

Turid sa...

Nydelig :) Louise Odier er min favoritt.

Mia sa...

Uff ja, brunsneglene kommer man ikke unna, dessverre... men en kjøkkenhage er da spennend. Hvilken velsmakende matretter det blir hos deg neste år. Ser ryddig og fint ut. Dekkbark og snegler var nytt, skal forsøke huske på det.
Og rosene... ljuvlige :)