søndag 6. februar 2011

Hageinspeksjon....

I dag var det faktisk smeltet så mye at jeg kom nesten tørrskodd ned til drivhuset. Oppholdsvær og høyt skydekke fikk det til å krible etter å se om det var noe aktivitet i julerosene nederst i trappebedet, men det var det ikke.
I drivhuset var ingenting i live. Hadde ikke akkurat regnet med det heller etter den "permafrosten" som har vært på sørlandet første del av vinteren. Jeg tror rekorden var minus 14 grader - inne i drivhuset. Stemningen var likevel helt riktig - det luktet drivhus, det var lyst og tørt. Jeg kjente at det skal bli godt å få ryddet ut det som ikke skal være der, å få satt igang.  - En gang i slutten av måneden kanskje? For nå spirer det i den første sådden min! :-) Alle 4 frøene til blodbeger spirer! Jeg må likevel takke så hjertens mye for all sympati og gavmildhet som kom etter min frustrasjon, jeg føler virkelig behov for litt flere enn 4 blodbeger , og nå går det i boks! 
Enda ligger det en god del snø igjen - spesielt på den flateste delen av hagen der jeg har de fleste rosene mine. Ganske mange krukker har frosset i stykker, og det betyr nyinvesteringer innen genren "hageutstyr" :-) Investeringer har vært gjort inne i dag også... Nå er det sendt avgårde en bestilling til "Rareplants". Jeg har vært i god kontroll og holdt meg innenfor 200 kroners grensen. Jeg måtte bare le da jeg så at frakten koster like mye som bestillingen. Så da håper jeg at jeg blir kjempefornøyd med de vakre plantene jeg bestilte - Allium Chloranthum, Allium diabloense, Allium karataviense henrikii, Bellevalia longistyla, og Allium subvillosum. Litt famlende siden det er første gang jeg bestiller fra Rareplants, men nå er jeg registrert og vet hvordan jeg gjør det, så....... :-) Litt senere i dag skal jeg på Plantasjen å kjøpe Pellis-frø! Ånden er kommet over meg! Ha en trivelig søndag!

6 kommentarer:

krepsemor sa...

Det er en fantastisk tid vi er inne i nå, med såing og prikling annenhver dag nesten ;o) Jeg merker at energien kommer suksessivt med prosjektene! Allium er flotte planter, og jeg plukket frø av min Allium aflatuense (blå) i fjor høst. Desse er nå lagt i fuktig vermiculite, så får vi se om de spirer!

Linda sa...

Så deilig å se snøen forsvinne:) her er det kun små flekker uten snø, og isen ligger tykk... Men dagene er lysere og lengre, deilig:) Masse å glede seg til, lykke til med nye frø:) klem

Mia sa...

jag tänkte precis fråga hur man sår allium så ser jag krepsemor har tips. ditt växthus blir nog fullt iår också misstänker jag. måste vara skönt att se att snön försvinner, jag får nog vänta minst en månad till..

Ellen Walnum sa...

Her har jeg satt Allium løker til fordriving i drivhuset. Fikk dem og noen tulipanløker til bursdagen og rakk aldri å få dem i jorda før frosten kom.

Margrethe sa...

Jeg merker at våren faktisk alt er kommet rundt omkring i bloggverden. Og tenk at dette bare er begynnelsen på "galskapen". Hva bryr vi oss om litt snø og is her og der! Tror jeg må en tur til et hagesenter å snope litt jeg også!
Lykke til med alle planene dine :-)

Kristin Aurdal sa...

En hagegal som ikke har forsådd seg er vel ikke hverdagskost vil jeg tro.
Jeg innbiller meg at jeg har kontrollen ennå, men når jeg ser alle såpottene er jeg ikke så sikker likevel.