torsdag 2. juni 2011

Endelig sol og varme

Fridag og finvær samtidig - det er slett ikke verst. Da blir det fort en blanding av gjøremål. Planting, sitte ned med en kaffe, lese litt og opp og plante litt igjen.

Den første rosen blomstrer. Det er nok en gammel, gammel en - mange knopper og god duft. Den var her fra før vi flyttet hit, så navn har jeg ikke - bortsett fra forslag om at det er en pimpinell-rose. Hadde alle vært så fin og "snill" som denne rosen, så skulle jeg vært lykkelig. Den stikker nemlig ikke!  




Plantetrappene ble omdirigert fra terrassen til pergolaen i dag. Det ser ut til å være en mye bedre løsning. Nå er de fleste pellisene kommet ut - og her ser du de som skal være i pergolaen. De fleste andre skal i krukker på terrassen. Bildet kommer når jeg er ferdigplantet.
Men - tilbake til plantetrappene mine.Bildet er "klikkbart" hvis du vil ha en nærmere titt. Og da kan du nok se at det er nok av planter igjen til utplanting enda... Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært så sent ute med å få blomster i krukkene mine. Tror det har vært en blanding av dårlig vær og "ut på tur", som er årsaken.  Nå kom endelig finværet og da virker det plutselig helt tidsnok :-)

Noen runder med kamera ble det også tid til.  Dette bildet er tatt på "2.planet" av hagen vår. Klatrehortensiaen klatrer opp stammen på en furu og dekker så godt at furuen forsvinner helt etterhvert. Ved foten furuen står en mørk-rosa rhododendron i full blomst, og foran kryper klatrehortensiaen over en stor stein der bregne og skogskjegg supplerer så godt de kan. Den lille hageboden min ser du til høyre i bildet. Muren til venstre er utrolig dekorativ. De visste hva de gjorde for 50 år siden også. Det virker enda!




Mannen var så snill å spa vekk torven til et nytt bed jeg hadde planlagt. Jeg hadde begynt, men syntes det var veldig tungt. Dessuten hadde jeg så mye annet jeg skulle gjøre, så da var det godt å få hjelp. Jeg er veldig fornøyd med plasseringen, og håper jeg har hatt klaff med beplantningen. Det blir ikke så gode bilder i solen, men det kommer nok flere etterhvert som staudene vokser seg til.

Jeg har virkelig tenkt å skaffe meg noe annet til avgrensing av bedet, men småsteiner og ødelagte krukkefat får holde en stund fremover :-) Først skal alt plantes ut, og det er det godt håp om med gode værmeldinger og fri helt til mandag!

Vi ses! :-)

2 kommentarer:

Turid sa...

Rosen var nydelig - uansett navn! I pergolaen er det frodig allerede ser jeg - og de plantetrappene var utrolig smarte! Når det gjelder muren så kunne de nok sine ting i "gamle" dager også - den var skikkelig dekorativ! Ser at du har laget et nytt bed. Det har jeg også, men bare et lite - det siste! Har fått bort torven, resten skal jeg gjøre ferdig så snart regnet gir seg.
Ha en fin helg!

Unknown sa...

ÅÅÅhh for en blomstring allerede!! Hos meg er det ganske magert enda ja.
De plantetrappene.. er det sånne som Ellen og jeg har bare i svarte? Det var jo myyye finere i hvitt!!! Sikle-sikle.