tirsdag 5. juli 2011

Ferietid!

Ja, nå er det endelig ferie!

Det store sommerværet kan vi vel ikke skryte av enda, men det kommer nok etterhvert. I mellomtiden er det nok å stelle - nok å nyte.

Denne lille søte saken er Geranium "Summer Skies". Masse knopper og fine blomster gjør seg i forkant av en svææær hosta.



Naboen til "Summer Skies" er en klematis som ble kjøpt på BoGrønt under Hagemessa i år. Feilmerket som "Ville de Lyon"  - er jeg gjort oppmerksom på, og da aner jeg ikke hvem den er foreløpig. Uansett - den klatrer velvillig opp den ene stolpen på pergolaen som den har fått beskjed om :-)

Kjekt å ha noe som ikke er typisk pelagonium farger rundt pergolaen - for inne er det jo stort sett i hvit, rosa og rødt det meste :-)




Rosene har vært sent ut med blomstring syns jeg, men nå kommer New Dawn så det suser. Masse store blomster klatrer opp langs pergolaen til fryd for fastboende og besøkende.








Når jeg først holder meg i og rundt pergolaen, så må jeg sette inn et bilde av en utrolig søt pelargonium - men - ohhh så navnløs. Vet du hva denne heter, så blir jeg veldig glad. Forslag mottas også med takk :-)








På søndag var det Pelargoniumsdag på Gimle naturmuseum og botaniske hage. Der fikk medlemmene av pelargoniumsforeningen stille ut gamle pelargonium og - selge(nye) hvis det var noen som ville det. Jeg hadde masse småplanter som sto i full blomst, og siden morplanten fremdeles levde i beste velgående - hvorfor ikke? Alle disse fikk nye eiere eiere i løpet av dagen, og utstillingen ellers  var heller spektakulær!




Den lille sjarmøren som stikker hodet frem her har jeg helt glemt navnet på.
Den formelig bader i ettårig brudeslør. Dekorativt!

Det har vært en hektisk tid i det siste. Nå er det ferie og hver dag en ny mulighet.

Vi ses! :-)

13 kommentarer:

krepsemor sa...

G.`Summer Skies`var aldeles nydelig! Jeg har ingen fylte selv, men nå som geranium er blitt en ny dille, så kommer her nok noen til gards =)
Clematisen din kan vel ikke være `Ville De Lyon`, for den er jo mer burgunder-rosa! Måtte google den, og det stemmer! Men flott farge på din da!
Så fin rosen din var! Pellisene mine flyttet ut i dag, litt seint, men det har vært mye regn og kjølig her hos oss! Håper det snur nå!
Ønsker deg en god ferie!

Mia sa...

Jag har också köpt Clematis på Bogrönt iår, men jag undrar vem det är som satt på namnlappar. Min är också felmärkt, helt fel faktiskt. Den skulle vara liten och blå, blev storblomstrig och lila, men ack så tjusig. Din Clematis ser vacker ut den också.
Ha en fin start på ferien :)

Blomsterguri sa...

Jeg var faktisk inne på tanken om feilmerking av klematisen, men valgte å tro på merkelappen med bilde og navn.... Har jo hatt "Ville de Lyon" før når jeg tenker meg om, så at det var feilmerking burde jeg jo skjønt :-)

Thea Bakke Eriksen sa...

Så mange flotte bilder og blomster du har, Ann Kristin. Veldig gøy å se! Ps: Vet du forresten at det finnes ca 400 arter Pelargonium? Kan sikkert være bra utfordrende å finne ut hva søtingen din heter da ;) Goood sommer! :-D

Blomsterguri sa...

Neimen heisann sveisann Thea. Koselig at du er innom og kommentere bloggen min. Tror det finnes usannsynlig mange pelargonium... det er vanskelig å stoppe med de jeg har. Ha en goood sommer du også - stikk innom hvis du har lyst :-)

krepsemor sa...

Jeg har også opplevd å få feil farge på Clematis! Jeg trodde jeg kjøpte "The President", en vakker blå som skulle klatre på en hvit vegg, men som senere viste seg å være hvit! Det ble jo full kreæsj =(
Kanskje du finner navnet på din her!

Elsa sa...

Så flotte blomsterbilder du har lagt inn.

E du romsdaling altso. I bur innji Træsfjora i:))

Thea Bakke Eriksen sa...

Ja, forstår godt at du syns det er vanskelig å stoppe med de pelargoniumene du har - de er jo så fine alle sammen! :) Du er utrolig flink til å få det til Ann Kristin. Heldig jeg er som har sett hagen din på ordentlig, en riktig drømmehage! :)

Margareth sa...

For en nydelig geranium!! Skikkelig lekker :-) Tror nok jeg må få meg noen flere av den typen i bedet som skal planlegges :-) Clematisen var også nydelig. Er ikke så glad i den mørke blå, så det er godt å se at det finnes andre flotte farger på dem :-))
Ha en flott dag!

Blomsterguri sa...

Elsa, ja jeg er Romsdaling, men fra Eresfjord. Nesten samme dialekten så jeg hadde ingen problemer med å skjønne hva du sa :-)

Lunalei ;-) sa...

Jeg har også kjøpt feilmerka clematis - hos meg ble det burgunderfargede blomster i stedet for lilla.... men den overlevde ikke vinteren.
Min New Dawn står i knopp nå - gleder meg til den spretter ut!!!!
Riktig god helg til deg!
HIlsen hagealven

Anonym sa...

Hei Ann Kristin :)

Prøver meg igjen på innlegg, kanskje det går bedre som anonym....?
Pellissen er kleine swartz, tror du har fått den som stikling fra meg.

Audi

Blomsterguri sa...

Heisann Audi og takk for sist - så det var det den søte lille heter. Merkelig navn på en så fin pellis syns jeg :-) Nå har jeg laget merkepinne på både mor og barn :-)Tviler ikke et sekund at den er kommet fra deg. Mye fint kommer fra den kanten! :-)