søndag 6. mai 2012

I dag er jeg midtstillt :-)

Jeg syns helgene her i sør har vært kjempefine i lang tid. Intet unntak i dag heller. Bryr meg ikke om det blåser og er heller kjølig, men likte ikke helt at den eneste Dahlia som sto ute, fikk store frostskader i natt. Satser på at den står det over, for den var ikke helt ødelagt. I natt er det fullmåne, og da er den trygt plassert inne i drivhuset! Der blir det nok ikke mer frost i vår.
I parsellen finnes det frukttrær, - og det har jeg absolutt ingen erfaring med fra tidligere. Kan det være kirsebærtreet som blomstrer her? Mange fine blomster er det ihvertfall :-)

Fikk besøk av den tidligere eieren av parsellen i dag. Det var passet midt i blinken, for da kunne han fortelle meg hvor de sjeldne orkideene sto. I begynnelsen gikk jeg rundt og lette og kunne ikke finne de. Så begynte noe å spire som jeg ikke visste hva var, og da trodde jeg at nå vet jeg hvor orkideene er! Så var mine hagegale venner på besøk og kunne fort avlive den troen - for det var nemlig "bare" iris! Jaja, jeg har i allefall massevis av iris. Og - nå vet jeg med sikkerhet at jeg ikke har luket bort orkideene heller - bare se - de spirer! :-)

 Og denne lille stakkaren er beskrevet som "en svært hardfør blåveis".... og blåveis er normalt sett gule - ikke sant? Jeg har en liten mistanke om hvor den ble kjøpt, så jeg skal ta en liten blåveis-diskusjon med selgeren når det passer seg slik :-)

I går var de hagegale under lupen til en journalist fra Kristiansand Avis. Vi ble behørig intervjuet og tatt bilde av. Hagebilag i slutten av mai trodde hun. Som en liten avreagering måtte jeg innom Bo-Grønt på vei hjem. Lewisia er ordentlig fint, men jeg kunne vel kanskje tatt av strekkoden på potta?

Her er noe av sådden min - ganske klar for prikling, og det bør jeg kanskje få gjort innen onsdag.... På torsdag før fuglene piper skal jeg ta første fly til Holland og Floriaden! Jeg gleder meg veldig, og kan absolutt ikke ha bekymringer for det som blir igjen hjemme. Parsell-hjelper er derfor hyret inn, og hvis jeg ikke rekker det selv, kan nok min hageglade venninne få en kjapp instruksjon i prikling. Ingen fare for å bli arbeidsledig med andre ord. Høres ut som en plan? :-)

Nye gardiner i Villa Hagero! Jeg er så glad jeg har en venninne som kan å sy, - for det kan nemlig ikke jeg. Tenker hun blir fornøyd når jeg kommer med stoff og ber fint om bånd så jeg kan henge de til siden :-) Stoffet er dynetrekk fra Ikea. Syns det ble ordentlig greit!

To laaange rader med "Troll". Jeg fikk testet jordfresen som fulgte med parsellen, - akkurat tidsnok til å lage ny åker før jeg solgte den. Praktisk, men hallo - jeg har virkelig ikke bruk for jordfres til vanlig. Åker blir det nok bare i år, og så overtar pallekarmene til neste år - tror jeg. Kan jo godt ha potet i pallekarm også, og da blir det lettere å holde oversikt på vekseldriften også.

Ha en fortreffelig god uke!

3 kommentarer:

Kristin Aurdal sa...

Den sådden så unektelig prikleferdig ut ja :-)
God tur til Floriaden, er ikke misunnelig.

AnitaH2 sa...

God tur! Du kjeder deg ikke om dagene, skjønner jeg!

Bille sa...

Hei! Jeg ligger visst litt etter her! I dag er det torsdag, så da må vel det bety at du er på Floriaden allerede. Håper priklingen gikk greit, og hvis ikke så tåler de sikkert å vente noen dager til. Når du kommer tilbake til parsellen blir det uansett full fart!