lørdag 2. april 2011

Drivhus kos....

Helt til jeg gikk tom for jord.... da ble det bråstopp på priklingen! Før jeg startet med prikling hentet jeg flere plantekasser og undervanningsmatter i hageboden. Det er deilig å kunne åpne døren for å hente det jeg trenger - når jeg trenger det. Det minner meg på at jeg må finne på noe lurt til neste år!
Som en liten påminnelse til meg selv allerede nå - minidrivhus må vaskes og settes i boden INNE i huset! Det er tross alt det første jeg trenger når hagegalskapen blir påtrengende - sånn like over nyttår. Da er det ikke populært med igjenfrosset dør til hageboden!
I dag har pellisene blitt ompottet og frisert, - og ikke så rent få nye stiklinger har kommet i egen potte. Skulle egentlig bare frisere.... men det blir alltid så mange fine stiklinger og det klarer jeg bare ikke å stå imot! Hadde ikke blyant for å skrive på merkepinnene, og etter å ha hentet blyantkvesser... og blyantene likevel ikke ville virke - ga jeg rett og slett opp. Ser vel hvem som heter hva når de blomstrer - og dessuten har jeg mange med forskjellig og spesielt bladverk, og de er ikke så vanskelig å kjenne igjen.
Som du ser - støvsugeren står like under - klar til bruk. Når jeg sier at jeg støvsuger vegg- til vegg-teppe så er det jo bare slik uteteppe som er vanlig på verandaene til folk og ute andre steder. Det er lunt og behagelig å gå på, og er nok med å holde temperaturen høyere i drivhuset som står på en tre-platting.

Stiklingene trives - så langt jeg kan se.

Det eneste jeg er litt skeptisk på er lobeliaene. Kan ikke klage på spireprosenten - og det står tett!!! Til neste år tror jeg på instruksjonene som sier 10-12 frø i hver, og vil gjøre en god innsats for å få det til! Dotter er det ikke så lett å få fine - trur eg. Lett var det ihvertfall ikke! Nå får tiden vise om resultatet blir bedre enn jeg tror i øyeblikket :-)
Dahliaene som jeg sådde og som var med på den "store lufteturen" for et par uker siden - har kanskje blitt sterkere av fallet. Ihvertfall er det ikke noe som ser ut til å plage de nå. Store og fine begynner de å bli.

Jeg har lovet mannen hjemmelagde kjøttkaker til middag i morra - kanskje jeg angrer litt på det...

Jord og prikling - det er planen for en god søndag.

Det blir nok kjøttkaker i tillegg! :-)

Ha en fortsatt god helg!

7 kommentarer:

Parkvegens Hageglede sa...

He, he.. du klarer nok både priklejobben og kjøttkakene. Godt å se at du er kommet inn i boden, var litt bekymret en stund :-) Det er gøy å prikle.. min sambo spurte i dag om hva jeg følte da jeg styrtte på med mine små spirer.. Det var enkelt å svare på.. Forventning og ro i sjelen. Ønsker deg en fin søndag!

Marit sa...

Så mange flotte spirer du har der da! Ja, går en tom for jord er det bare å gi seg. Jeg har panikk for å gå tom for jord, så jeg må alltid kjøpe inn det før jeg går tom ;)

Mia sa...

Gå tom på jord är synd när man först är igång, men hos mig är det tur när det händer för som regel har jag flera potter än jag får plats med. Ett veksthus ser så härligt ut, det ska jag önska mig till mitt nästa liv.
Ha en fin söndag :)

Linda sa...

Å for en herlig mengde planter du har, og de ser jo ut til å stortrives:) Ønsker deg en flott prikledag, været ser ut til å bli grått og trist, så da er det deilig i drivhuset:)

AnitaH2 sa...

Gi gubben grandis, kan ikke kaste bort en dag som denne på kjøkkenet? Kjøttkaker kan man spise når det regner!

November- symra sa...

Mormor er kjempeimponert, synes selv slikt putlearbeid er litt kjedelig, men lot meg friste til å kjøpe frø for en formue. Sådde først i dag. Lykke til med alle blomsterbarna!

Turid sa...

Du har med andre ord hatt en herlig "drivhuskosestund"!
Ha en fortsatt fin dag.