mandag 28. mai 2012

Pinse-sommer

Det er det som har vært her i sør. Supert vær, og veldig varmt. Går å innbiller meg at det er midt på sommeren, -og så er det plutselig noen som minner meg på "vi er nå bare i mai enda da" :-)
Jeg har vært i hagen stort sett fra tidlig formiddag til langt på kveld de siste tre dagene. Det har vært helt umulig å være inne i hytta. Gradstokken har vist tett oppunder 40 grader. Derfor har jeg vært ute - under parasollen - og ellers føket rundt å funnet på noe å gjøre. For sikkerhetsskyld har jeg hengt ut beskjed om hvor jeg befinner meg :-)

Med varmen skyter plantene fart, og nå er det blomster på alle tre Rhododendron som jeg har - både lilla, rosa og hvit! At de blomstrer samtidig har jeg faktisk aldri lagt merke til før.
Det er ikke så mye annet som blomstrer i beddene i parsellen min, men det er mye som jeg er veldig spent på hvordan ser ut. Hvilken farge er det på Irisene? Hvordan ser orkideene ut? Hvilke roser er det som sto i bedet fra før? Og mange flere slike spørsmål som gjør det spennende å gå å kikke hver eneste dag. Når varmen har vært for intens har jeg vært malemester....
I kolonihagen er det meste lov av artige, fargerike finurligheter. Deriblant disse to. Fugleburet ble kjøpt på Pandora - sammen med  maling og pensler.
Vindmøllen fikk jeg tilsendt fra Bakker sammen med en bestilling jeg gjorde for flere år tilbake. Den har stått øverst på en hylle i drivhuset,og nå kom jeg plutselig på at jeg hadde en ledig plass i parsellen :-)
Litt harry, men skitt au!

Tidligere i uka var jeg med Agder Roseforum på tur til Grønhaug Blomster i Vanse. Der ble vi møtt av et vertskap som hadde så flott service som jeg sjelden eller aldri har opplevd før. Det var imponerende utvalg av roser og andre planter. Vi fikk veiledning for å finne det vi var ute etter, og anbefalt det  beste av det beste - og selvfølgelig de fineste av de fine av. Kjempegod kvalitet, god rabatt - og - pakket og lastet inn i bilen av de ansatte på Grønhaug Blomster. Jepp - slik vil vi ha det!
Som bildet viser ble det gjort noe innkjøp som skal pryde parsellen. Sammen med hagegale venninne Audi, klarte vi enda en gang å fylle stasjonsvogna til bristepunktet!

Ja, så er det bare å sjekke posten i kolonihagen... Ikke så ofte det kommer post, men det er påbudt å ha postkasse :-)
Syntes det var unødvendig med en vanlig stor postkasse, og fikk heldigvis kjøpt en liten søt en. Porten er malt med blå metall-maling. Resultatet ble knallbra! Den formelig lyser blått, og det er stadig noen som kommenterer "for en fin port du har". Det var ingen som sa noe da den var blass grønn :-) Det er forresten den samme malingen jeg bruker på dører, lister og vinduskarmer. I dag har jeg begynt å male hageboden... den lå nemlig i skygge :-) Ha en flott uke!

3 kommentarer:

krepsemor sa...

Jeg syns slett ikke fugleburet og vindmøllen din er harry, nei! Skikkelig fargeklatt =) Det var da voldsomt for en varme hos deg? Her har det også vært varmt, men ikke sååå varmt! Godt å trekke under en parasoll da! Her ble det også malt litt i helgen. Og all ledig stund ble tilbrakt i hagen! Herlig!
Ønsker deg en fin uke!

Unknown sa...

Stilig port! Og elsker postkassen.
Det fuglehuset fra Panduro kjøpte jeg også her om dagen. Gitt til jentungen for dekorering. Tenkte lillegutt også skulle få lage sitt, så kan vi henge begge i heia her.

Spennende med ny hage hæ?

Lunalei ;-) sa...

Det kommer til å bli spennende å se hvilke farger som dukker opp!
Håper den nye hagen bringer med seg mange positive overraskeler!!!
Porten og postkassa var helt nydelig!
Riktig god helg!
Lunalu