søndag 3. juni 2012

Sjeldne orkideer?


Hvem vet :-) Nå blomstrer den første av de ihvertfall. Den er helt nydelig, og jeg må stadig bort å kikke. Blader som ser ut som fløyel og en skjønn lilla farge - faktisk finere i virkeligheten enn på bildet.
Jeg gikk fotokurs i fjor, men det virker uansett ikke når jeg skal ta bilder av orkideer og akeleier. I dag bevist med et ovenfra og ned bilde av "en sjelden orkide". Er det noen som kan kjenne igjen denne? Er det sjelden, eller er det bare tull? Ikke vet jeg. Det kommer faktisk flere orkideer også. De andre er ganske små, og har tydelig spredd seg, slik at de står litt både her og der i bedet. De har ikke begynt å blomstre enda, og da får jeg beholde den  spenningen en stund til :-)  En tredje orkide ble innkjøpt på plantetur til Grønhaug blomster.

Pion-blomstring er det også blitt i Kolonihagen. Tror det er en helt vanlig bondepion, for naboen har en akkurat lik en. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det en slik til salgs på Plantasjen og da kalte de den for Rose-pion - kan det kanskje være det samme? Mange spørsmål, men enn så få svar :-)
Dagene på jobb går fort, og når jeg kjører hjem på ettermidagen ender jeg opp i Kolonihagen for å vanne og ellers sjekke at det står bra til. I helgene er jeg også i Kolonihagen og tar mange harde tak. I helga har jeg satt opp takrenner, plantet 7 roser, spadd opp 3 ripsbusker. Sistnevnte var dårlig i vekst. Manglende klipping går jeg utfra, og kanskje de var blitt mange år også for alt jeg vet. Tungt var det, men mye bedre å få plantet klatre-roser og klematis - og der fikk St.Patricks treet en god plassering også. Bortsett fra at det skulle stå på en lun plass.... Æææh - det er ikke lunt noe sted når det blåser på Sørlandet! Vi prøver likevel! Jeg har fått helt sansen for staur som rosene kan få "klatre" i. Dvs. at da har jeg noe å feste de på. Og - så fikk jeg besøk av noen som skulle ha tuja som skjerming. Praktisk for meg at de ville spa opp mine 7!!! Nå er det klart for å sette opp le-vegger der tujaene sto. Tror jeg vil trives bedre med det. Det blir nok bra med et skyggebed på "baksiden". Påbegynt - men ikke ferdig - og bra er det jo at man ikke blir arbeidsløs med det første :-) Så - utpå kvelden tar jeg en tur hjem og da er det på tide å ta en vannerunde i hagen hjemme. Det er lite å klage på når det gjelder blomstring i pergolaen. Pellisene stortrives, og det gjør rosene og klematisene også. Jeg skal prøve å få tatt noen bilder hjemmefra, men det er fremdeles nedprioritert i forhold til byggevirksomheten. Vi venter på spesialbestilte vinduer - og da får vi nok vente til slutten av juni. Enn så lenge - ha en super god uke! :-)


4 kommentarer:

krepsemor sa...

He-he! Turbodamen i sving =) Jeg fatter ikke hvordan du får tid til alt! Men det høres ut som du koser deg skikkelig, til tross for hardt arbeid! Jeg syns du er kjempeflink!
Orkidèen din er nydelig, men aner ikke om den er sjelden eller ei! Peonen din ligner på den jeg har, og jeg kaller den bondepeon!

Thea sa...

Så flott du har fått det i Kolonihagen Ann Kristin! :)

Lunalei ;-) sa...

Oj, oj så mye du får gjort!!! imponert!
Sjelden eller ikke - nydelig var den i allefall! Ha en fin uke!
KLem fra Lunalu

Stein sa...

Hei. Så flott du får det i kolonihagen din!
Orkideen er ganske sikkert en Cypripedium, eller Fruesko/Marisko som vi kaller den på norsk. (Kjært barn har mange navn) De er skikkelig flotte og ikke så vanlig i hager rundt omkring, selv om Cypripedium faktisk er å finne viltvoksende i Norge. Men de er fredet, for det finnes så veldig få av dem her.
Nyt blomstringen! :-)

Ha en fortsatt fin dag!