mandag 18. juni 2012

Glass på plass :-)

Endelig kom vinduene til den nye hagestua vår. Lenge etterlengtet må vite. Selv om stillasene fremdeles står oppe, så er endelig lyset kommet tilbake til terrassen :-) Det har vært noen lange uker/måneder med en tett grønn presenning - du har sikkert hørt rykter om den? Presenningen ligger nå i en haug nederst ved trappa. Det er faktisk muligheter for at trappebedet er tilgjengelig snart :-) og da kan jeg sette ned det jeg fikk fra Planteliste.net - for en stund siden. Her er den lille listen: Geranium pratense "Plenum Caeruleum", Heuchera "Frosted Violet", Trollius "Alabaster", Knautia Maceconia "Red Knight". Den siste har jeg forsøkt å så uten å få noe til å spire. Corydalis sarcolepis og en plante der navnet er forsvunnet på lappen, men beskrives som "pen vintergrønn bronseblad-slektning :-).

Det ser helt gedigent ut når jeg står på plena å kikker opp. Det skal males brunt på treverket, så jeg håper det vil gjøre det litt mindre prangende. Nå mangler bare trekkspill-døra som skal være i fronten mot terrassen. Tror vi nå får en  terrasse/hagestue på ca. 40 kvm. og det er slett ikke verst. Over døra til hagestua skal vi flytte markisen som nå henger utenfor stuevinduet. Vi har allerede har hatt den et par år. Den kommer til å utgjøre en perfekt forlengelse når vi trenger ekstra tak over hodet.
På årsmøtet til Norsk Pelargoniumforening avd. Sørlandet kom jeg hjem med snadder fra Udø - Iris "Roy Elliot" - lekker! Arunicus aethuifolius - som er en type småflikete skogskjegg som ikke blir så veldig stor. Og - en plante som jeg så bildet av og bare ble "må ha", men jeg fikk ikke med navnet. Den blir ihvertfall iøynefallende rød/orange og - ble anbefalt plantet på et område der den ikke kunne spre seg........ hmmm... murbøtte kanskje? Jeg har enda vente-planter som står fra i fjor - og det kommer poteter i en pallekarm jeg ikke har satt poteter i - men det var vel igjen noen blå poteter fra i fjor da kanskje? Den som venter får se!:-) Jeg har forresten invasjon av stoooore svarte snegler i plen og bed. Jeg har aldri følt noe behov for å skade de svarte før, men hva gjør jeg når de blir påtrengende mange??? 
Ha en god uke - vi ses!


1 kommentar:

krepsemor sa...

Hagestuen ser jo kjempeflott ut! Det blir sikkert trivelig å sitte der utover kveldene og kose seg! Kjenner jeg deg rett, fylles der opp med litt planter også etterhvert! Kanskje noe eksotisk? Sneglene, ja! Som lita jente lærte jeg at jeg ikke måtte tråkke på de svarte sneglene, for da ble det regn :( Men i hagen, huff, om de hadde gjort skade på plantene mine, så ville jeg nok tatt de av dage!
Lykke til!