søndag 16. februar 2014

Ugress og neglesprett

I dag har det nemlig vært oppholdsvær og faktisk helt greit å være ute en stund. Kameraet ble hjemme, mens jeg tok en tur til parsellen i kolonihagen. Derfor ingen bilde dokumentasjon :-) I parsellen ble jeg fristet til å luke det jeg så av gress og ugress i beddene. Gjett om jeg fikk neglesprett?! Ca 4 grader i luften tror jeg det var. Små brunsnegler lå rundt forbi. De ble klippet i to. Irriterende at de er så synlige så tidlig på året. Apropos snegler: Jeg har nye prosjekter på gang i kolonihagen. En av de er å kjøpe et par-tre Moskusender. De skal få bo i parsellen og spise snegler og gress og ugress. I tillegg ryktes det at Moskusender er veldig sosiale. Det er jeg og, så det høres jo hyggelig ut :-)
Jeg skal lage en inngjerding som de skal være i fra solen går ned til neste morgen. Det er til beskyttelse mot rovdyr.
Ja. Jeg kan like godt bosette meg i parsellen i sommer tror jeg. Jeg har uansett nok prosjekter til å få tiden til å gå. Ikke minst er det kortere til jobb fra parsellen enn hjemmefra :-) Jeg kan sykle!
En betingelse - jeg må få solcellepanel og en liten TV så jeg kan følge med på nyhetene og ha litt underholdning etter mørkets frembrudd. Planene har jeg - tiden får vise om jeg får det til.
Nå ser jeg virkelig at det nærmer seg vår. Det spirer i løkplantene og jammen det syns jeg det er enkelte roser som har begynt å skyte nye skudd. Litt skummelt at det bare er midt i februar enda. Da kan det godt komme en omgang til med mye snø og frost. Ikke at jeg har behov for det altså :-) Nå har jeg flyttet enda mer ut i drivhuset hvor det har vært mellom 14 og 16 grader de siste dagene. I løpet av uken skal jeg prikle veldig mange andre sorter. Det er litt "må bare få gjort det"....  Neste helg blir jeg nemlig borte hele helgen.
Spirene på det første bildet er Armeria "Bees hybrid". Det er nok frø som er kjøpt i utlandet et eller annet sted. Jeg kan ikke huske hvor, men - på det andre bilder ser jeg hvorfor jeg har kjøpt de. Lekre blomster, og spirer som bare det. Ha en riktig god uke!

2 kommentarer:

AnitaH2 sa...

Gleder meg til å komme ut og hilse på både deg og endene til sommeren!
:-)

Hagen i Vest sa...

Hei :) høres ut som du har hatt en fin søndag med hagesyssler. Deilig å være i gang :) Kjipt med brunsnegler som forsyner seg av de grønne vårspirene. Det vil vi ikke ha noe av! Vi fikk et råd fra en dame; hun har i alle år lagt ut sneglekverk i bedene tidlig vår, da er sneglene sulten etter vinteren og kaster seg over giftkulene. Ny runde med sneglekverk 14 dager før sommerplantene settes ut. På denne måten er hun ikke plaget med at sneglene spiser opp vårspirer og sommerblomstrer.
Lykke til med vårens prosjekter :) Fin dag fra Tone