søndag 2. mars 2014

Mars mnd. og nye frø i jorda

Det er mars mnd. og virkelig mange frø som skal sås. Jeg har ikke bare frø fra turen til Floriaden. Det er mange frø-firmaer som legger ut nye frø som jeg har lyst på. I år har jeg prøvd å holde meg hard og ikke bestille så mye. Forsåvidt har jeg greid det også.... helt til en hagegal venninne introduserte  Lavprisfrø.dk. Frø-poser til under ti kronerpr. pose  er det jo ikke så ofte vi får tilbud om. Så da ble det nye runder med bestillinger - uten at jeg ble ruinert av den grunn. De har fått en fast kunde i meg fremover :-) Samtidig har jeg frø bestilt fra en god del andre nettsider og frø som jeg har kjøpt for flere år siden. Også i år fant jeg frø som var best før 2010. Jeg velger å beholde troen på at de vil spire.
Når jeg kjøper frø-poser som har flere hundre frø, så kan jeg jo ikke så alt samme året. Jeg er dessuten av den typen som ikke klarer å kaste noe som kan prikles, og da må jeg heller begrense meg. Det betyr at jeg har frø til neste år, og til neste år, og kanskje til neste år også.
I dag har jeg vasket enda flere plastpotter. Det går å plassere 7 cm potter i et avlangt minidrivhus, men den ene vil da stå litt på skrå og det er umulig å få plastlokket tett. 6 cm går helt perfekt. Da får jeg potter som står helt rett, og lokket helt tett. Når vi har kommet så langt utover våren, har jeg også skjønt at jeg skal så en sort i hver potte - ikke i de som henger flere sammen. Hvis det spirer, så kan jeg ta den ene potta til et kjøligere sted uten å prikle med en gang. 4 fulle minidrivhus under lysrøret på kjøkkenbenken, og 2 fulle minidrivhus på varmekablene på badet. 72 forskjellige totalt.
Se bilde av kaktus- og så jord - er den ikke flott? Jeg ble så fascinert av å se hvor fin jorden var at jeg rett og slett måtte dokumentere det :-)
Jeg må innrømme at morgenens første kommentar i dag var "nei, søren og". Den kom fordi det snødde tett, og jeg har jo sagt at jeg ikke vil ha mer nå!
Jeg liker bildene av snøklokker som blomstrer og andre løkplanter som begynner å stikke opp av jorda. Det tyder på at våren snart er her, og jeg gleder meg!
Ha en riktig god uke!


3 kommentarer:

MarJE sa...

Hei.
Så spennande med alle frøa du har sådd. Ja det er vanskelig å holde seg unna gode tilbud i all fall når det er på frø og planter :))Slik er det med oss hagegale.
Eg har mange pakkar som er gått ut på dato for fleire år sia. Dei spirer godt for det. Og eg er som du...klarer ikkje å kaste spirer :))
Lykke til med sådden.

Elisabeth sa...

Så spennende med frøsådd, alltid gøy å se grønne hoder stikke over jordskorpen, man blir like glad hver gang ;)
Lykke til videre og ha en flott vår.

Turid sa...

Herlig innlegg :) Jeg blir glad av å konstantere at det er flere som er som meg.