lørdag 4. februar 2012

Snø, frø og ny hage

Jeg vet det er vinter: når jeg skal ned i drivhuset og vanne, og trappa ned ser ut som unnarennet til Holmenkollbakken! Snø og vind gir visst den effekten i en trapp! Jeg kan ikke huske sist takraset har frosset fast før det er ramlet ned av taket! Fascinerende og ulidelig spennende å gå ut og inn inngangsdøren med en halvmeter snøkant hengende i fritt fall over døra. Stivfrosset og hardt. Måkingen ned til drivhuset tok knekken på armene mine, så egentlig var jeg bare glad over at det ble hengende der :-) Etter en god uke kom sønnen på besøk og forbarmet seg over denne elendigheten.....  og det snør og snør og snør....
I morra er det klart for en ny måkeinnsats i unnarennet, pellisene må jo få vann!
Hva annet kan en finne på i snøværet enn å kjøpe inn frø og utstyr til sesongen? Jord og potter til pellis spirene mine, og frø som skal vente enda noen måneder før de kommer i jorda. Bestillingsfingeren så smått i action på Rara Vaxter: Blodbeger, Februarkollektion (mye blått/lilla), Vitpytta, Amarantrevsvans/grøn, Tigerøye, Kokardblomster, Akeleje m.m.

Jeg har hatt en drøm om å få et lite stykke med flat hage i tillegg til fjellhagen - og stått på venteliste for å kjøpe en sådan. Nå ble det endelig min tur :-) 300 kvm flat jord med en liten hytte, drivhus og hagebod i Kongsgård kolonihave. Mye frukttrær og utstyr følger med. Skulle ønske snøen ville smelte fort, for slik det er nå kommer jeg ikke inn på området. Jaja, det sies at planlegging er mer enn halve moroa, og det kan jeg nok bekrefte. Bestillingsfingeren har bestilt agurkfrø, melon, gulrøtter, plukksalat, mandelpotet m.v. Inne i drivhuset står en drueranke som bærer mye og smaker godt. Du får nok mange innlegg fra den flate hagen utover sesongen :-) Mmmm - gleder meg! Ha en fortsatt god helg!

6 kommentarer:

krepsemor sa...

Gratulerer, så spennende med ny hage! Du får nok å henge fingrene i der, tenker jeg! Skal du dyrke mye grønnsaker og sånt der da?
Huff, det så truende ut der takraset ditt, så pass deg nå da!
Ønsker deg en fin lørdagskveld!

Linda sa...

Lykke til,med nytt spennende prosjekt.Har besøkt hagen mange ganger.Har innlegg derfra på bloggen min.God helg!

Parkvegens Hageglede sa...

Hei på deg! Så spennende med "flat" hage"! Gratulerer! Det skal bli spennende å følge deg i sommer også! Sees vi på hagenmessa i April?

Turid sa...

Så spennende det blir :) Jeg legger meg til som følger hos deg, fin blogg. Ha en strålende søndag.
PS. jeg er også vinterlei om dagen.

Linda sa...

Jeg gleder meg til å følge med i dine prosjekter:)

AnitaH2 sa...

Åh, jeg kommer på besøk! Stor drivhus har du også fått! Men hvilken del av feltet er du på, jeg kjente ikke parsellen igjen?