lørdag 28. mai 2011

Regnvåt dag


Anemonella "Oscar Schoef" er ny av året. Kjøpt hos Planteliste.net, som har stort utvalg av spesielle planter. Denne står sammen med blåveis og liljekonvall i "skogkanten" av hagen. Jeg må stadig  bort å kikka hvordan det går, og så langt er det ingen grunn til bekymring. Det kan tenkes at jeg kommer til å få en aldri så liten Anemonella dille - den er jo unektelig skjønn!
 




Den rosa blomsterprakten heter Lynchis Coronaria eller "Rosa Purrpurklatt". Det siste navnet fordi frøene ble kjøpt fra Rara vekster. På norsk er det ifølge Krepsemors tips er det Fløyelstjæreblomst, og det kan godt stemme for bladene er fløyesmyke :-)
Det har kommet opp mengder med planter og i tillegg til rosa finnes den med hvite blomster. Mine planter blomstrer ikke enda, men blir dette resultatet så kan jeg være veldig fornøyd. Bildet er lånt fra en svensk nettside (Tradera) som driver med salg og auksjon av planter. Jeg har prøvd å google den litt mer og ser at den ikke blomstrer før andre året, så da får jeg smøre meg med tolmodighet enn så lenge.

 Smøre meg med tolmodighet må jeg også i forhold til alt som skulle vært plantet ut. Det pøser ned og blåser så alt kommer sideveis og i viltre kast.
Det er mye mer fristende å bli inne i varmen. Jeg tror ikke det er oppfunnet regntøy som passer til hagearbeid i dette været.
Heldigvis har jeg nettopp fått en ny blomsterbok.... Hageselskapets sommerblomster, skrevet av Tommy Tønsberg. Jeg får visst aldri nok lesestoff om planter. For et par måneder siden var det Hageselskapets staudebok med samme forfatter som ankom. Jeg klarte ikke å legge den fra meg før den var lest fra perm til perm! Jeg leser og leser, planlegger og drømmer om hvor fint det skal bli - men så langt i år har det vært lite hagevær når jeg har hatt fri. Og dermed har det blitt med planene. Det nye bedet med spesielle stauder er fremdeles på vent - staudene står i potter og jordsekkene ligger og venter. Det samme gjør altså plantene på bildet. Kanskje det blir opphold i morra?
Ha en god helg! :-)

3 kommentarer:

krepsemor sa...

Yndig Anemonella, som jeg godt kan forstå er en gryende dille hos deg! Den rosa Lychnis Coronaria heter Fløyelstjæreblomst på norsk, mener jeg! Jeg sådde mine i 2008, og det første året kom bare bladene, fløyelsmyke, sikkert derav navnet! Året etter kom en kaskade av blomster som virkelig lyste opp! Dessverre er denne toårig, og dør etter blomstring. Men den sår seg, så pass på, ikke luk den bort! I år har jeg sådd to andre sorter av denne!
Været, ja! Det regner skrekkelig her også!
Ha en fin lørdagskveld!

Unknown sa...

Den rosa du har på andre bilde har jeg,fikk frø av en venn for noen år siden,den blomstret i fjor og den frør seg veldig men den er toårig så i år blir det ikke så mange som blomstrer,jeg ser krepsemor sier det finnes flere slag så det må jeg finne ut av.
Ha en fin helg, Marit.

Mia sa...

Den praktklätten har jag också, den blommade förra året men kom tillbaka iår också, efter att jag läst på nätet trodde jag det var en 2åring men den ser att den ska blomma iår också.
Jag blev tvungen att se inom planteliste.net, vad läckert! Någon gång måste det ju bli hagevær igen iår också. Nu föregår den sena kvällar med regnjacka.. Vi får hoppas på morgondagen :)