mandag 9. mai 2011

"Pellis-paradis"

Det er der jeg har vært i helga. Det hele startet med at Pelargoniumklubben inviterte med på tur til Gøteborg for å se på blomster - og kanskje spesielt pelargonier. Etter en lang dag var vi fremme, og herregården hvor vi skulle overnatte var byttet ut med et vandrerhjem.... Kan vel si at standarden ikke hadde gått opp akkurat, men vi greide oss godt. Lørdag sto vi opp tidlig for at vi skulle være på Botanisk hage før det ble for mange folk, og vanskelig å parkere. En fantastisk stor og vakker hage. Det var fantes ikke et ugress noe sted, og den ene planten vakrere enn den andre. Jeg hadde lykkelig reist avgårde uten kamera, og kunne plutselig ikke skjønne  hva jeg hadde tenkt på! Du må visst bare tro meg på mitt ord - det var utrolig vakkert og anbefales på det varmeste! Selger planter gjør de og...... Etter en bedre lunsj i Botanisk hage gikk turen videre til Peter Korn sin utstillings og salgshage. Han har mye kjekt til salgs, men selve hagen bar preg av lang tørke. Jeg ble fortalt at han aaaaldri vanner. Tjukke ullsokker fikk jeg også kjøpt hos Peter Korn. Jeg er alltid så kald på føttene når jeg skal sove... :-)
Så kom søndagen og vi skulle på pellismuseum og utsalg på Orust. Fremdeles uten kamera, og det er umulig å beskrive de mange hundre forskjellige pelargonier som var stilt ut i museet. Det var salg i rommet ved siden av og en del av plantene på Orust har fått nytt hjem hos Blomsterguri...

Her er et lite oversiktsbilde fra en liten del av drivhuset..... :-) Antall pelargonier med forskjellig navn er nå kommet opp i ca 110. I tillegg kommer alle stiklingene som morplanten har avgitt.
Men nå litt om bildene. Det øverste bildet er en pellis kjøpt på Rosea blomster og interiør tidligere i dag. Den er navnløs - som vanlig er i kommersielt salg. Jeg kjøpte enda en med litt mørkere farger i blomsten, og den hyggelige damen bak disken har lovt å ringe gartneriet for å spørre om de visste navn på de to. Jeg venter spent på telefon.....
Bilde nr. to er "Mexican Sage" - som nok ble kjøpt på Hagemessa for en tid tilbake. Det siste bildet er en del av gulvet i drivhuset mitt i dag. Ja - det er ikke så lett å finne gulv å sette beina på. Såvidt jeg husker hadde jeg samme problemet i fjor, men da hadde jeg ikke fullt så mange pelargonier. Mine to store barn har gjort en super innsats med vanning mens jeg var borte. Uten vannehjelp hadde det ikke blitt tur på meg. I tillegg til full blomstring i drivhuset, spirer det nå reddiker, gulrøtter, poteter m.m. i pallekarmene.  Petunia i forskjellige varianter er helt klar for utplanting, men - de får fint vente til etter 17. mai. Jeg har mange andre selvsådde planter jeg skal vise dere, men det får bli senere en kveld. Ha en koselig kveld! Det skal jeg - nå skal jeg innom bloggen din har jeg tenkt :-)

3 kommentarer:

krepsemor sa...

Du har hatt litt av en tur, skjønner jeg. Og så ikke ha med kamera en gang? Pelliser er en minkende dille, mens Fuchsia-dillen er på stigende! I alle fall etterat jeg fikk raell`s spennende liste =) Bare 8 stiklinger er bestilt, for jeg har så liten plass til overvintring! Drivhuset skal ikke brukes om vinteren, for strømmen er jo så hinsides dyr.....
Den øverste pellisen din var forresten helt nyyyyydelig!
Kos deg i kvelden!

AnitaH2 sa...

Her skjer det ting mellom hver gang jeg rekker å surfe innom! Sikker på at du vil ha stiklinger??? Jeg har vel neppe noe du ikke har fra før?
LOL!

Unknown sa...

Så mange fine og spennende planter,
kos deg med hagen og ha en fin dag Marit.