mandag 7. juni 2010

Motorsykkelhjelm...

.. eller lilla storhjelm som jeg fikk en stor rot av på hagegalmøte hos Audi. Se, - den trives i trappebedet mitt også ser det ut som :-)

I bakgrunnen ser dere de kjempestore "prestekragene" som sprer seg som ugress hvis du ikke passer på. Jeg har blitt ganske vant til å rykke opp med rota, og heldigvis går det rimelig greit for seg.





Selvsådde nelliker blomstrer i rosa og mørkerødt. Disse vil jeg nok ha ganske mange av til neste år også :-) De ser veldig fine ut i sammenplanting med  Kattost i bedet foran fjellet, og sammen med forskjellige steinbedsplanter i et steinbed på fjellet. Egentlig tror jeg de vil passe inn uansett hvor det er - eller - kanskje ikke sammen med orange når jeg tenker meg litt om :-)

Det er vel ikke alle som vil si det samme, - men, her som jeg bor trenger vi snart litt regn! Det blir mye arbeid med vanning hver dag, og plenen nærmer seg helgult, med små spett av grønt..... Jeg stoler ikke helt på værmeldingen som sier at det skal komme litt vått her de nærmeste dagene. Hvis jeg hadde hatt noe å si skulle det regnet mellom klokka 01 og 05 nesten hver natt, og vært sol og fint resten av døgnet :-) Det er i ønskeland det kommer slike ønsker :-)

Så et lite rosespørsmål - Hvem spiser på rosebladene mine? Nå har jeg sett slike halvspiste blader på flere av rosene. I tillegg har jeg sett angrep av rust på noen, og flekker til bladene blir gule - husker ikke hva det heter akkurat nå. (Begynner å bli sent på kvelden :-) Jeg har slik spray som skal hjelpe mot det meste, og i kveld har jeg sprayet både over og under der jeg har sett noe. Må innrømme at jeg er litt spent på hvordan dette roselivet skal gå. Jeg er helt nybegynner på dette området, og jeg har bare bestemt meg for å "se hvordan det går....... "

2 kommentarer:

Margrethe sa...

Så langt alt er kommet hos deg. Det går jo framover her også, men jeg tror jeg kan vente en stund på både nellik og kjempekrage. Det fine været og vind skaper tørre blomsterbed, så det må nok vannes, men heller det enn regn. Noen dager til i hvert fall.

Wenche sa...

Åh, den hjelmen var var da utrolig vakker!