søndag 20. juni 2010

Søndagsbesøk = blomster

Det har rett og slett vært en blomsterrik helg! Ny tur til Lundbergs planteskole og Ødegården planteskole på lørdag. Også denne gangen med særdeles hyggelig selskap. På førstnevnte kjøpte jeg faktisk ikke noe, og tenkte at det var deilig bare å kunne gå å se på det store utvalget. Men - da jeg kom til Ødegården planteskole raknet denne tilskuerfølelsen totalt - først ble det drueranke som skal stå i drivhuset i stor potte, så fant jeg Snøballbusk, den måtte jeg bare ha. Hjemme hos mine foreldre står det en "gammel" snøballbusk. Den blir helt hvit med store snøballblomster. Når blomstringen er slutt - da er det hvitt under treet, på plenen -  og på veien like ved. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal plassere min ny-investering, men det kan bli i bedet øverst på fjellet. Kan liksom se for meg når den blomstrer høyt der oppe - kanskje stikker den hodet over og kikker på snuplassen etterhvert :-) Og når den avblomstrer, så blir fjellet nedefor hvitt.... Høres ut som en plan! Jeg har flere andre hvite busker der allerede. For å bryte litt med alt det hvite ble "Constance Spry" plantet der i dag. Hvis hun ikke vil klatre oppover, så kan hun jo slenge seg nedover fjellet? Det skal bli spennende å se.
Men - det var lørdag. 
I dag har jeg og min hagegale venninne Audi vært på Heideros og Ovin Udø`s åpne hage i Skogen på Nodeland. Ååååhh for en hage!!!! Den er kun åpen 4 timer èn gang i året, og selv om knotten herjet vilt blant oss, så var det ingen hindring for å kjøpe med seg hverken pelargonier eller andre planter. Det var nesten som å stå i en godtebutikk og bare kunne plukke det beste som fantes! På bildet ser du et lite utvalg - det er de jeg ikke fikk plantet i dag :-) Jeg har prøvd å notere hva jeg har fått med meg, men det kan være store feil på grunn av en smule vanskelig håndskrift på skiltene: Gladiolus illyricus, Blå valmuesøster, Myske, Primula beisoana, Filipendula purpurea, Paradusen Celishammi, Monarda Diadema (hestemynte), Primula gold laced. Det var ufattelig mange pelargonium til salgs og til syns. Jeg kjøpte Juvâskilly, Honeywood Susan, Memerito, White Splash, Sarah Don og en med rosa små blomster og lysegrønne blader - uten navnelapp... :-)  Etter dette fantastiske hage-besøket dro vi hjem til Audi - som også har en alldeles fantastisk vakker hage.
Som om jeg ikke hadde kjøpt med meg nok denne helgen - bilen var sikkert dobbelt så full da jeg dro igjen. Planter ble spadd opp med den største velvilje av hageeieren, og Blomsterguri hadde mistet all evne til å takke nei til noe som helst. Via little freckles, plemonicum (Jakobsstige), fylt geranium, primula, og lilje - enda tror jeg det var mye mer, men det har jeg ikke hukommelse til å huske :-)
Ettermiddagen har gått med til planting av det sistnevnte, og selv om noe må vente litt i ventebedet, så har jeg klart å "luke hull" til veldig mye. Et nytt bed er også på gang. Litt lite jord der, så jeg skal tenke litt på hvordan jeg skal gjøre det før jeg planter før mye. Hørte jeg oppbygd...... 

Klokka var over åtte da jeg kom inn i kveld, og selv om ettermiddagen ble veldig fin, var det ganske kjølig utpå kvelden. Blomsterguri foretrekker varme, så da var det inn i godstolen og med pleddet på fanget :-) Fikk visst byttet litt bakgrunn på bloggen også, men det er ikke sikkert det varer så lenge. Ha en god uke folkens, og så håper jeg sommeren kommer over hele landet! 

5 kommentarer:

Linda sa...

Det hørtes ut som en virkelig innbringende helg:) Så moro:) Mange flotte ting du hadde fått tak i der.

'Opphøyd' har reddet meg mange ganger i min hage:) Så jeg er avhengig av 'opphøyd':)

Kos deg med plantingen nå da:) Klem

Røsslyng sa...

Du verden så masse flotte planter du har anskaffet deg i helgen. En slik helg høres jo riktig så festlig ut :)
Kos deg med plantingen og ha en fin uke!

Ellen Walnum sa...

Du verden som du fikk "hagesentret" deg i helgen da:)

Parkvegens Hageglede sa...

Gratulerer med nytt utseende på bloggen, trodde nesten jeg var kommet feil :-)Det ble i alle fall flott. Vi er nok litt like ja, når det gjelder motstandskraft mot flotte plantefristelser.Lykke til med plantinga,det er alltid spennende å følge nyplantingene. Her står rosene med bristeferdige knopper, trenger bare litt sol og varme for å springe ut. Ha en fin uke.

AnitaH2 sa...

Så mye spennende!