søndag 6. juni 2010

Makro i vind

Ja, det er jammen ikke enkelt å få tatt fine bilder når det blåser :-) Jeg hadde en liten runde med fotoapparatet etter at sola gikk ned. Men - når det blåser er det jo ikke så mye som holder seg stille, og da ble det en del uskarpe bilder å slette. Tror jeg var heldig innimellom - som for eksempel når jeg siktet inn blomstene på Storkonvall.

Det har vært en deilig dag, og faktisk har jeg sittet rolig og lest i lange perioder. En liten middagshvil i gjestehytta gjorde seg også.

Litt planting har det likevel blitt. Det er akkurat som om det aldri tar slutt. Innimellom tenker jeg at "til neste år skal jeg ikke så like mye", men når neste år kommer så vet jeg jo hvordan det kommer til å gå. Enkelte sorter vet jeg at jeg ikke skal så igjen - eller - ihvertfall bare en brøkdel.... Verbachum poen rosetta forfølger meg snart i søvne. Jeg har plantet 6-7 stk., men det står mer enn 2 plantebrett igjen, og de tørker fort, og må ha mye og ofte vann så lenge de står i de små pottene!!!! Litt positivt om den er det jo likevel da - den er sneglefri! :-)
Duftheliotropen fikk store frostskader den absolutt siste frostnatten, men jeg klarte å redde 4 stk. Det er en vakker plante som jeg absolutt skal så igjen til neste år. Dufter vanilje gjør den også - mmmm... 

Allium står i full blomst og tar seg like godt ut i år, som alle tidligere år. Fashinerende plante, og der den trives formerer den seg godt :-) Bedet foran huset er fullt av rosa og lilla blomster. I dag har Krysanthemum  - rød prestekrage - slått ut i full blomst, og selv om den er veldig fin, så kræsjer den mørkerøde fargen en smule akkurat nå :-) Jeg tror jeg ser en potensiell utfordring når forskjellige røde planter begynner å blomstre. Det kan være jeg må opprette flere ventebed da, he, hee - ikke godt å tenke på alt der en kikker på frøposene og drømmer om sommer..

Selv et mislykket bilde kan bli et stilig bilde. Dette er et forsøk på å få nærbilde av storkonvallen... skulle nesten tro jeg tok bilder under vann :-)

Ha en strålende ny uke du som titter innom!

6 kommentarer:

josimo sa...

Makro i vind er umulig!
Men man kan få ganske så kule effekter..

Kos deg i sommer kvelden

Margrethe sa...

Vi har vel gjort den erfaringen noen hver. Og selv om det virker som om det er vindstille, så er det ikke det når vi ser det hele så nært innpå. Men som du også opplever; det kan bli noe virkelig spennende av det som er "mislykket" også. Ha en fin uke i vente.

Torill sa...

Har også opplevd vind som utfordring, ja kanskje umulig også !!
I kveld er det stille, men eg sit likevel her. Trøtt og god. Fine blomer å sjå hos deg.
Ha ei fin veke !!

Ellen Walnum sa...

Jeg må innrømme at jeg synes vinden i seg selv er litt av en utfordring, spesielt når den er så kald som den har vært i det siste.

Linda sa...

Makro i vind er en utfordring ja, synes nesten det er en utfordring å holde kameraet helt stille selv uten vind. Stativ er tingen:)

Fine planter hos deg. Så flink du er:) Klem

Elsa sa...

Det kan være en utfordring ja, enig med deg i det.
Jammen har du fått mye blomstring i hagen, tydelig du bor i mildrer klima enn hva vi gjør her inni fjorden.
Men du vet - den som venter på noe godt.....