søndag 8. august 2010

Herlig sommerdag

Det har vært en fantastisk fin og varm søndag.

Blomstrer gjør det fremdeles, og ikke alle har fått vise hvem de er - riktig enda.

En som ble plantet litt sent, kvitterer med blomstring nå - vakre Symphatie. Sammen med rosen har jeg plantet Warzawska Nike, og det er mange knopper. Spennende å se om den mørke lilla fargen vil være kledelig med den skarp røde Sympathie.




At det blomstrer fremdeles vil vel dette august bildet fra pergolaen bekrefte. Dobbeltklikk så blir det lettere å se :-)

I dag har jeg dyppet det som dyppes kan i en stor balje med vann og gjødsel, og latt det trekke til det var gjennomvått. Samtidig fikk jeg renset og knepet, så det så riktig så greit ut da jeg var ferdig.

Det har vært plagsomt mye vind i sommer, og ergo - plagsomt tørt i de forskjellige krukker og oppheng og bed. Nå skal det nok holde en stund - i hvertfall til i morra :-)

Ingrid Bergmann er en lettvint dame. Ikke bare blomstrer hun villig vekk, men bladverket er friskt, tåler regn og er blankt og fint.









 


Pellisene på plantetrappen viser hvem de er, og er riktig så fornøyd. Blomsterguri derimot husker ikke et navn uten å skrive det ned før det blir mørkt :-)
Et lite uhell - i går vannet jeg agurkene da det kom et stormkast - og et høyt smell - en stor stjerne-pellis og en liten jeg husker ikke hvem - gikk i plattingen med et brak. Det var nok ikke lurt med en høy, ustabil pellis på øverste hylle. Det resulterte i to knuste keramikk-potter, men plantene tok fallet med stoisk ro, og var uskadet.



Og den omfangsrike fuchsiaen er Waltz jubelteen - ikke noe å klage på der heller. Jeg har massevis av blomstrende fuchsia, men det er gørr vanskelig å få fine bilder av blomstene. Jeg har enda ikke vært på fotokurs!

Ha en riktig god uke folkens!


4 kommentarer:

Parkvegens Hageglede sa...

Jøje meg.. for et blomsterflor i pergolaen din. Du har vært dyktig både med kniping, gjødsling og vanning. Ja, der må det være deilig å sitte.. Ha en fin uke, vi krysser fingre og tær for fortsatt fine sommerdager.

krepsemor sa...

Oj, det er jo rene jungelen =) Men for en flott jungel! Jeg må si det er frodig hos deg. Du holder vel på en stund når du først går "vanne-runden"! Du er så flink!

Margrethe sa...

En sann overflod av blomster hos deg! Det tar nok tid å få vannet og gjødslet alt, men herlig er det vel da å kunne sette seg ned å nyte plantene. Og heldigvi er det sommer en stund til i hagene.

Aud sa...

Den pergolaen din er virkelig flott. Så frodig og fint det er hos deg, pellisene dine er også så frodige. Blomstringa på mine er dessverre på hell nå.