søndag 14. februar 2010

Morsdag og fastelaven

hopper glatt over Valentinesday jeg. Klarer ikke disse amerikanske tradisjonene som liksom må importeres til norske forhold. Størst utbytte har vel forretningsstanden. Klarer ikke Halloween heller, men bruker å ha litt godter i beredskap i tilfelle naboungene dukker opp. Og det gjør de jo som regel.
Vel - over til dagen i dag:
Tulipaner fra mannen og hagehansker med skinn i håndflaten og medfølgende rosesaks fra barna. Litt fornøyd kan man vel si. Datteren har bakt fastelavensboller - noen med vaniljekrem og noen flere med sjokoladebiter inni...... Nam, nam!

Største del av dagen har riktignok gått med til prikling!!! Hadde en skrekkelig sjau da jeg skulle prøve å få Begonia-spirene i hver sin potte. De er temmelig små i utgangspunktet, men jeg kunne se mange spirer, og fant ut at de trengte jord med gjødsel for å bli større. Underlig hva som skjer i denne prosessen. Jeg klarer å "fange" en spire med prikle-gaffelen, men i det jeg løfter den opp, ramler den ned igjen og forsvinner i jorda. Det er akkurat slik som med liljebillene på det verste. Skal prøve å knipe en, og akkurat når du tror at NÅ! så ramler den ned, legger seg på ryggen og er svart borte! Tror de begonia-spirene har lært av liljebillene, for resultatet er ganske likt - hjemme, uavgjort, borte!
Til slutt klarte jeg å fange 3 små spirer - av ca. 7-8. 
Hvis jeg legger godvilja til så kan jeg fremdeles se de. Heretter  skal jeg heller gå til Plantasjen å kjøpe Begonia. Tålmodigheten min har nådd veggen med et brak.
Her ser dere kjøkkenbenken hvor priklingen foregår i år.
Etter flere timer med prikling var det altså alldeles for fullt under lysrørene
på soverommet.
Gode  ideer nødvendig. Et plantelys til - inn på gjesterommet? Ja - det er nok ikke så dumt. Jeg har to til i drivhuset, og foreløpig trenger jeg de mer inne i huset. Jeg får overtale mannen til å yte litt ekstraservice. Jeg tar ikke sjansen på å flytte spirene ned i drivhuset enda. Det er tydelig at vinteren ikke har tenkt å slippe taket helt, og det hadde vært trist å miste alt på grunn av plutselige minusgrader. I går var det meldt -15 på mandag. I dag har de ombestemt seg. Nå melder de 1 pluss - og det er det allerede blitt. Det kunne jo like godt blitt minus 15, og da er det minus inne i drivhuset også.  For virkelig å feire morsdagen avsluttet jeg priklingen og laget hjemmelagde kjøttkaker i brun saus. Fornøyd med dagen og helgen, og klar for en ny uke med mye jobbing. 
Vi ses! Ha en god uke!                                

2 kommentarer:

Elsa sa...

Prikling kan være en tålmodighetsprøve noen ganger.
Jeg har ikke begynt å prikle noe særlig enda, selv om det er endel sorter som har nådd priklestørrelse og vel så det.

Ha en fin mandag:)

Anita sa...

Er helt enig med deg med disse amerikanske tradisjonene... Skipper dem glatt. Skal si at du har masse prikle arbeid forann deg. Du er jo kjempeflink... Det har så vidt begynt å spire hos meg nå, så det må prikling til her også ganske snart.

Jeg har en utfordring til deg på min blogg. Håper du har tid og vil vise oss noe fra årstidene i din hage...

Klem Anita