søndag 21. februar 2010

Hvor ble helga av?

Det har vært enda en av de korte helgene. Skjønner ikke hvor tiden blir av. Litt har vel gått med til:

Prikling :-) I dag tok jeg en opptelling. -Hvis jeg sier at jeg har 13 kasser med 21 plastpotter i hver - så betyr det at jeg har priklet nesten 300 potter den siste måneden. Det er kanskje ikke så rart at helga går fort? I dag har jeg ikke priklet noe som helst. Jeg har kjørt mannen på flyplassen slik at han kan komme seg på jobb igjen, og så har jeg lest hageblader fra 2001 og deromkring. Sitter å tenker og planlegger. Målet i år er å få enda finere hage enn i fjor, og jeg vet akkurat hva som skal til. Jeg kjenner det kribler i kroppen etter å få satt i gang alt jeg har planlagt. Sommerbildet er fra -05, og viser hvordan trappebedet mitt ser ut ca. midt på sommeren. Det vil si - det ser sikkert ikke likt ut hvert år. Jeg har holdt på med denne hagen i 10-11 år, og det er blitt store forandringer. Da vi kjøpte stedet var hagen "nedlagt". Veeeldig lettstelt! (og kjedelig). Det var mye arbeid å få fjernet bl.a. de 38 rosene av samme sort som var i trappebedet, og det var busker som hadde grodd over hele "fjellet"! Jeg var ikke begeistret for roser den gang. Jeg ville kose meg i hagen, og hver gang jeg nærmet meg rosene ble jeg stukket og oppskrapt. Dessuten liker jeg forskjellige farger og former, så etter 2-3 år var det opp og bort med de! Å rense fjellet tok mange uker. Nå ser både trappebedet og fjellet helt annerledes ut. Stauder og ett-årige i salig blanding. Jeg elsker å sitte med kaffekoppen på et trappetrinn å studere bedet. Det går ikke så mange minuttene før jeg ser noe jeg må luke eller fikse på, og så er det forhåpentligvis - tilbake til kaffekoppen før den er blitt kald :-) Fremdeles kan jeg oppdage blomster og planter som den forrige eieren har satt ned for mange, mange år siden. I fjor sommer kom det plutselig bringebær på et sted der jeg aldri har plantet noe som helst. Gode og markfrie var de og :-) Nei, nå skal jeg lese hageblogger - kanskje din?
Ha en flott uke!

3 kommentarer:

Marita sa...

Å kjære vene for en jobb!! Det var jammen ikke lite planter du har priklet, nei og vokser alt opp får du nok garantert den fineste hagen i mils omkrets. Blir spennende å følge med :)

Blomsterguri sa...

Takk for koselig hilsen Marita! Jeg skal nok brekke både armer og ben for at ikke hagen vår blir den fineste i "mils omkrets" uansett... Koselig hvis du vil følge med! Ha en fin søndagkveld!

Mia sa...

Vilken sprudlande hageglädje du har, och många frösådder. Har lust att försöka mig på Lewisian själv, får se hur det går för dig iår så får jag försöka nästa. Sitter igen med ett smil efter att ha läst igenom dina sidor, vilken vitamininjektion du bjuder på i vintermörkret :)