torsdag 18. februar 2010

Kaldt ute - varmt inne :-)

Snø og stiv kuling. Slik er det med den saken. Det er tre dager til mannen reiser på sjøen igjen, og da kan det godt slutte å snø..... Det er en utfordring å komme seg ned og inn i drivhuset. Jeg har vært der i ettermiddag, og det ser rimelig greit ut. Alle Fuchsia`ne klarer seg, og buskene glemte jeg helt å studere så nøye. Nå har jeg hatt et par kvelder med prikling igjen. Ikke så veldig mange om gangen, for jeg må vaske potter fortløpende. Ikke akkurat favorittjobben min. Litt blir det da likevel. Det er kjempegøy å prikle Dahlia. Den er stor og kraftig og lett å plassere i krukken. Fine blir de utover sensommeren også. To blodbeger spirer har jeg priklet også. Jeg sier to, for den tredje så temmelig slapp ut da jeg kikket på den her i sted. Kjekt med to lysrør inne, men rimelig kaldt med åpent vindu når det blåser stiv kuling. Petunia "ultra blue" og hengepetunia er priklet - opptil ganske mange av hver. Håper det blir en tørr sommer. Enten det, eller så må mannen sette opp ny pergola. Den jeg hadde i fjor sommer bukket under ved første snøfall. En kombinasjon av dårlig konstruksjon..... Tak med polykarbonatplater - snø - og så regn. Pang - kræsj! Det var det. Jaja. Mannen har lovet meg ny, men ikke sagt når.... Ellers - tilbake til petunia- de kan får en plass under et takutstikk på terrassen hvis ikke det dukker opp noe bedre. Time will show. Temynte og begerlønn er priklet - og jammen det var det kommet spirer av Pense og Minipense! Det ordner seg litt etter litt, men jeg venter fremdeles utolmodig på noe som ikke ser ut til å spire. Tenkte kanskje de sto for kaldt - så nå har jeg satt de under lyslista på kjøkkenet for å se om det hjelper. En smule utolmodig :-) Det er roser som står nede ved gjestehytta det er bilde av. De har sikkert stått der i kanskje 40 år, men det var først da jeg begynne å legge plenklipp rundt det at det tok helt av. Er det noen som vet hva den sorten heter? Jeg har et par alternativer, men alltid kjekt med litt hjelp. Ha en fin kveld!

Ingen kommentarer: