mandag 19. juli 2010

Min første New Dawn

Endelig har den sprunget ut!

 På tross av regn og grått, trist vær i dag, så har den aller første New Dawn sprunget ut. Det er forståelig at den er populær. Det er en riktig så vakker rose!

Jeg har tre av de ved stolpene foran pergolaen og tror det skal bli fint når den strekker seg og blomstrer enda mer. Kler til og med regn i blomsten :-)



En annen som vokser og gror er drueranken som står innenfor døren til drivhuset. Den har anlegg til druer, og det er spennende å følge med på hvordan de vokser. Hvis du har erfaring, så kanskje du gir meg et tips hvis jeg må redusere på antallet klaser?

Det er lenge igjen av sommeren inne i drivhuset, så håpet er at det skal bli noe å spise på utover sensommer/høst.




First Yellow ble bestilt med glimt i øyet. Klarte jo ikke å se for meg en gul pelargonium :-) Nå blomstrer den, og til og begynne med var det faktisk lys gul. Nå er den vel mere hvit vil jeg påstå. 

Da er det verre med neste bilde - den skulle nemlig være rød.....






En annen som overhodet ikke skulle være gul var denne dahliaen. Jeg kjøpte en pose med to røtter i på Plantasjen tidlig i vinter. Den heter Hartenaas - Anemoneblomstrende dahlia, og den skulle vært rød! Når den nå viste seg å bli gul i stedet for, så er det egentlig helt greit. For en vakker blomst, og faktisk en vakker lys gul farge midt i alle røde, lilla, rosa. Den andre har ikke kommet i blomst enda, men det ser ut som om den skal bli gul også :-)



Disse hvit/rosa madammene er Fuchsiaen "Annabel"

Den har vært sen til å blomstre, men kommer for fullt nå. Vakker og majestetisk blant de mange sterkere farge hun er omkranset med.





I plantetrappen ved siden av kommer det blomster på flere og flere av plantene som jeg fikk fra lille Gartneri. 
En av disse er "Maud". En pellis med fylte blomster og flikete blader.

Jeg har hatt røde pelliser i kjøkkenvinduet, men oppdaget en dag at det var kommet huller i bladverket på Maud. Jeg kunne ikke skjønne hva det var, for jeg kikket og studerte og kunne ikke se noe spesielt. Resultatet var at den ble flyttet ned i plantetrappen og jeg tok med en annen opp i kjøkkenvinduet.
Så står jeg et par dager etterpå å kikker - jammen det er det ikke hull i bladverket på planten som sto ved siden av også. Jeg kikker bak et blad, men ser ingenting.... ikke før jeg kikker ned på vinduskarmen og ser en grønn "strek". Pirker litt i den og den krøker seg sammen. Den lille grønne larven var nok synderen, og den ble ikke langlivet etter den oppdagelsen.

Jeg starter som jeg begynte - med en vakker rose.
Dette er HC Andersen - og denne gangen i den "riktige fargen". Den ser ut som om den er lagd av fløyel, og jeg syns den er en av de aller fineste som blomstrer nå.

Ha en fortreffelig dag! :-)








Ingen kommentarer: