mandag 3. mai 2010

De trives jo ute :-)

Petunia og surfina - står ute. De blomstrer og virker som de trives med bare å stå ute. Så da kommer de nok ikke inn igjen heller. En annen som trives ute for tiden er Vortemelk "Euphorbia". Jeg bare nyter synet og tørr ikke røre. Den er på første bildet. Det står alle steder jeg leser at den har sterkt irriterende plantesaft - og det vil jeg jo ikke utsettes for :-) Jeg venter med spenning på at lillesøsteren Vårvortemelk "Euphorbia polychroma" skal vise blomstene sine. De er enda sterkere lime i fargen enn Vårtemelken, og jeg syns de er alldeles nydelig! (Siste bildet) Jeg har fått frem to stk. som behørig er plantet i trappebedet. Om de kommer til å blomstre i år er vel heller tvilsomt, men de er stauder som blir finere og finere år for år, så da har jeg noe godt i vente der. SMS fra mannen i dag igjen - hva i alle dager - "To nye hentelapper fra Bakker". Nei, nå står ikke verden til påske. Har jeg virkelig bestilt enda mere? Nå viser det seg heldigvis at den ene hentelappen var det jeg fikk hentet forrige uke før hagelagets møte. Dagens henting besto av 3 Rhodohypoxis "Lily Jean", stilkrose "Queen Elisabeth". Jeg var heftig påvirket av en annen hagegal sin blogg. Så de vakreste Rhodohypoxis jeg noen gang har sett, og da bare måtte jeg ha....  Premien fra Bakker denne gang - en bitteliten vindmølle med 50 løker. Litt spennende med 50 løker som jeg ikke aner hva er? Jada, jeg liker overraskelser, så jeg putter de i jorden -  rundt vindmøllen :-)
Vanning i drivhuset tok vel en time i dag også, og etterpå skulle jo de som står ute i plantekasser ha sitt. Plantet rosen - den spirer :-) og de tre Rhodohypoxisene. Nå vil jeg ikke ha mer inne - alt skal jo ut snart likevel. Jeg har plantet ut en del stauder i helga, og de må ha sin dose vann. Syns det er helt pyton å bruke hageslangen med kaldt vann, men det blir for mye å forvente at de skal få lunkent alle sammen.
Været har vært fint, men fy for en iskald sno det er hele tiden. Får en liten anelse om at jeg må finne frem ullskjorten til å ha under bunadskjorten på 17. mai :-)  Ha en fin kveld!

1 kommentar:

Mia sa...

Sant, kallt ute, men det ger sig väl snart. Måste vara kul att få planta ut och få lön för allt sträv, men sommarblomster måste jag nog vänta länge med. Vårvortemelken är stilig när den kommer med sin runda gula kula, men jag tror den försvann för mig ifjol dessvärre..