lørdag 15. mai 2010

Tulipaner er nå fint!

Syns jeg! Jeg skulle ha gjødslet og klippet kantene rundt, men har ikke hatt tid til riktig alt de siste dagene. Til neste år skal jeg prøve å sortere løkene etter farge og form, og da er det jo litt greit å ha et oversiktsbilde. Fargeblanding til tross - det ser nå veldig fint ut  :-)

Jeg planter og planter. Jeg har visst vært helt bestemt på at denne sommeren skal det gå i rosa, lilla og hvitt. Utrolig mange krukker, ampler og bed som har disse fargene. Senere kommer rødt sterkt frem, - jeg har plantet Indianermelde "Panorama Red" - det vil si rød Temynte. Det lukter te når jeg stryker over bladene, og de er sterke i stenglene og fine i bladene. Fikk et råd av et hageblad - "plant Temynte ved siden av Allium for å skjule de lite dekorative bladene". Allium blomstrer først, og når den er avblomstret er hverken den eller bladene så mye å se på - og nettopp da blomstrer Temynten! Godt tips syns jeg!

Heretter blir det bare "bits and pices" av Pergolaen - helt til den er ferdig. Jeg har plantet i ampler og hengt opp på stolpene og noen i taket - vet ikke om det er akkurat her de skal henge hele tiden, men nå pøsregner det, og da henger de ihvertfall tørt så langt som taket er kommet på :-) Det blir greit altså!!! Fikk gjort kjempemye før regnet kom ca. i fem-tiden. Både sulten og fornøyd med dagens innsats fikk vi kjørt ut markisen på terrassen, og så grillet og koste vi oss ute helt til nyhetene begynte :-) Så lenge det er vindstille kan det vel egentlig bare regne litt en gang iblant. Det skal bli gøy å se om det blir veeeldig mye grønnere og finere rundt oss etter uker med tørke og vind. Regner nesten med at det var helt greit. Vi trenger en liten pause - både mannen og blomsterguri :-)

I løpet av dagen har jeg  har plantet Blodbeger i svarte bøtter, og planen er å strekke kjetting fra bøtten opp i taket, som de kan klatre oppover. Klatreroser - New Dawn (eneste klatreren igjen) er plantet foran på 3 forskjellige stolper, og Klematis "Miss Bateman" (hvite blomster) er plantet sammen med den. Jeg håper jeg blir fornøyd med den kombinasjonen :-) Det blir nok noen sterkere farger etterhvert. Enda en Flammentaz ble kjøpt inn - den siste de hadde på Plantasjen :-) Den skal få slynge seg over den nye portalen sammen med to forskjellige klematis som jeg ikke husker navnet på akkurat nå - den ene er lys rosa, og den andre mørk rosa? Uff - det kan bli litt vel spennende å se om rødfargene passer sammen. Santana som jeg egentlig skulle plante - den har jeg gitt opp. Har nok hatt det for tøft i vinter. Slik kan det gå i plantenes verden. Ha en knakende god lørdagskveld! :-)

2 kommentarer:

Linda sa...

SYnes det høres ut som du har veldig fine planer. Jeg misunner det følelsen av å ha rukket å ha gjort en del i hagen, jeg har ikke fått gjort noe i dag... Men noen ganger må man gjøre litt annet. Jeg fikk gjødslet da:) Og regnet og varmen som plutselig har bestemt seg for å komme synes jeg har gjort alt litt grønnere:) Artig å høre om planene dine:)HA en god helg og 17 mai:)

Dyveke sa...

Hei og takk for innlegg på bloggen min :)
Jeg synes tulipanene dine ser meget fine ut. Personlig synes jeg det er fantastisk når tulipanene kommer i blanding med mange farger og typer. Da får man dessuten spenningen med å ikke vite hvilken farge/type som kommer hvor :)