torsdag 20. mai 2010

Pergola ferdig i morra!

Taket er på plass, og 2x2 bjelker på tvers over hele undersiden. Nå gjenstår det å finne noe som har lyst å slynge seg i taket :-) I morra skal jeg møblere og sette på plass planter og diverse. Endelig! Nå begynte jeg å kjenne tålmodigheten krympe til det minimale. Så når det nå endelig ser ut til å være ferdig, og blitt akkurat slik som jeg ville det skulle bli - da er jeg ikke mindre enn  kjempefornøyd.
Sommervarmen er skrudd på og plantene reagerer spontant! Det er synlig fra dag til dag at dette er ideelle forhold for det som skal vokse. Det er også deilig å kunne sitte ute å spise middag, slippe å fryse når jeg skal vanne, og slippe å bekymre seg for kulde og frost og sen utplanting. Til og med hekken som jeg plantet i fjor høst har kommet med mange nye skudd. Det er vinterliguster og jeg lurte på om den noensinne kom til å bli noe hekk etter en slik start som den fikk :-)
I går kveld var det møte med de hagegale. Kjempekoselig! Det ble byttet røtter og jeg ble kvitt overskuddet av månedsjordbær. Det var nydelig sommervær, vindstille og god temperatur. Praten gikk som vanlig på disse møtene, og nå er det bestemt at vi skal på tur til en Ødegaarden planteskole som har roser og klematis - til neste møte. Da har jeg tenkt å kjøpe en klatrerose, for det er vel nesten det eneste jeg tror jeg trenger i hagen akkurat nå :-)
I dag falt jeg for fristelsen til å kjøpe noen nydelige store og blomstrende Dahlia. De sto midt langs den veien jeg gikk, og et stort skilt fortalte at det var 50,- pr. stk. Jeg måtte bare ha 4 forskjellige. Heia Mester Grønn, den var ikke dum! Jeg har jo sådd Dahlia mix, men når de to første har gule blomster, så nå gambler jeg ikke mer med det :-)

Som du sikkert skjønner: Det er store planer om hagejobbing i helga!

Kos deg du som titter innom!

9 kommentarer:

Anita sa...

Så bra det ble!!! Nå kan du kose deg og slappe av hele pinsehelga, der under pergolaen....:)

Ønsker deg en god helg!
Klem Anita

krepsemor sa...

Så nydelige Dahlia`er! Og du fortsetter i fargene lilla og rosa, ser jeg =) Sommervarmen er kommet litt her også, og jeg har satt ut mesteparten av sådden min! Nå får de bare klare seg! Det var nede i 3 kalde grader, men det taklet de heldigvis bra!!! Pergolaen din ble kjempefin, og jeg tenker du koser deg med å sette ut møbler og planter! Det blir nok mange fine kvelder der! Ønsker deg en fin pinse!

Linda sa...

Sååå fint det ble:) Nå er det bare å nyte:) Klem

Elsa sa...

Pergolaen ble riktig flott. Her kan du bare nyte utelivet og kose deg selv om det kommer en skur.

IngunnBW sa...

Du og du så flott det blir! En vakker hagestue :) Nå kan regnet bare flomme over hodet på deg, herlig!

nefertiti sa...

Deilig med en sånn pergola - jeg ønsker meg i grunnen en selv.
God helg :-)

Marianne sa...

Så flott det ble, mange herlige dager fremover nå, kos deg, er veldig misunnelig.
Ha en flott pinsehelg.

Marianne

Dyveke sa...

Dahliaene dine er nydelige! Slike fikk jeg veldig lyst på. Tror det er på tide med en hagesenter tur igjen :)

Wenche sa...

Der var pergolaen ja, den var superflott! Skjønner godt at du koser deg der :-)

Jeg har ikke tenkt å ha tak over min pergola, men vi har lurt på å ha tak over deler av terrassen i stedet for markise. Da kan vi både få det litt lunere på kvelden samtidig som både vi og sørveggen blir mer skjermet for uvær og for regn. Dette var absolutt noe å tenke på :-)

Hva slags plater er det du har brukt på taket?