søndag 9. mai 2010

Jobb i hagen...

Nydelig vær - iskaldt, men det går greit når jeg jobber i hagen! Jeg får stadig bekreftelser på at jeg er medlem i koma-klubben. I dag -plutselig oppdaget jeg at jeg holdt på å lage nytt bed.... Tanken hadde overhodet ikke streifet meg, men når jeg først fant ut at "den" kunne stå der, og så ville det passe med "den" ved siden av og da må jeg ha en til... da tok det bare av! Resultatet ble jeg fornøyd med! Rosa Malva Moscata og røde og rosa nelliker er faktisk fint sammen. Det var faktisk helt perfekt med blomster foran fjellet, istedet for ugress, som er alternativet mange ganger. Det er nok ikke så godt å se at det er et nytt bed, for bildet viser det jo ikke så godt, men - jeg har lagt steiner rundt kanten for på avgrense plena litt. Og det ene tar gjerne det andre - det ble mye jobbing i forskjellige  bed i dag.
Det er bratt i fjellet, men også der er det blomster i alle bed. Jeg har støpt fast stein, og skal støpe flere steiner fast så det kan bli litt mere jord i bedene. Torv er lagt "opp ned" som skille på fjellet mot naboen. Der har jeg plantet en blanding av Salvie, Krysanthemum og Koreansk Plynspirea - herlig blanding :-) I tillegg har noen røtter med Hortensia havnet på samme torv-kanten. Det er mye gress å sloss med, så vi får se hvem som vinner - blomstene eller gresset?
Det skal nok bli bra etterhvert, men det er en utfordring for den geita som skal klatre på fjellet - meg altså. Holder på å ramle ned av og til, men har lært meg noen triks så det ikke skal gå altfor galt.
I forlengelsen av det nye bedet står en portal. Ved siden av den skal jeg lage et opphøyd bed hvor det skal stå en klatrerose, Santana tror jeg - og klematis. Meningen er at portalen skal bli helt dekket av roser og klematis. Om jeg får det til vil tiden vise.

Jeg har ikke klart å holde meg unna hagesentere i dag. Måtte jo ha en pause fra all hagingen :-)  Det ble litt shopping. Ny portal, men kun èn plante og det var klatrerosen "New Dawn". Den skal få slynge seg på pergolaen har jeg tenkt. Det andre var kugjødselkompost og nytt tak til hagegynga :-) Jeg har ikke plass til flere planter, så - det var nok derfor jeg klarte å holde igjen denne gangen. Det har vært en god hagesøndag og jeg har fått gjort mye - flere steder i hagen. Resultatet skal komme i bilder etterhvert. Ha en god søndagskveld!

2 kommentarer:

Margrethe sa...

Jeg er helt imponert over alt du har fått gjort. Her er det litt i kaldeste laget for utplantinger enda. Men sol har vi hatt.
Kjenner meg godt igjen i det der med "plutselig blir det bare sånn". Inspirasjonen kommer når man jobber.
Det ser i hvert fall fint ut hos deg.

IngunnBW sa...

For et vakkert fjellparti du har :) Det ble nydelig med kattost og nellik foran. Du er et ordentlig arbeidsjern, du :)