fredag 7. mai 2010

Drueranken var ikke død!

Og det blåser så temmelig hardt her på toppen av "fjellet". Likevel går jeg ut å tar ferske bilder :-) Plutselig ser jeg at det er noe som har kommet frem på drueranken.... var ikke den død da? Nei - ikke i det hele tatt. Store knopper, er det på den. Det gikk så lang tid, at jeg var temmelig sikker på at den ikke hadde overlevd den kalde og harde vinteren vi har hatt. Dessuten trodde jeg at klippingen var en smule for tøff. Jeg kan være "min egen fiende" når jeg klipper noe, og det var vel det som skjedde med drueranken :-) I fjor var det ikke antydning til druer, så nå er det vel bare å vente å se..... blir det druer i år?
Noen søte små blå har dukket opp også. Jeg har plantet en klematis ved roten til en busk som får rosa blomster en liten stund om sommeren - der var mange slike.   Clematisen har kommet med knopper og merkelig nok vil det si at absolutt alt av Clematis har overlevd vinteren. Til og med "Rouge Cardinal" som lå med røttene oppe på jorden etter pergola-massakren. Jeg tenkte jeg måtte prøve å redde det som reddes kunne før det nye prosjektet kom igang. Jeg sa til mannen at "denne har helt sikker ikke overlevd". Akkurat da var jeg helt sikker på at det var helt fåfengt at jeg hadde puttet den ned i et hull og hatt jord over, men det er visst slik en hagegal kan gjøre - bare for sikkerhetsskyld liksom. Så kjerringa graver - og hva dukker opp? Levende spirer av "Rouge Cardinal" - som nå behørig er flyttet over i ventebed i påvente av ny og bedre plassering. Litt usikkert om jeg skal ha flere Clematis - det kan være verdt å vurdere noe som vil trives sammen med klatrerosene "Flammentanz" kanskje...
Tulipanene står i full blomst. Her har det vært litt uheldig løkblanding ser jeg, men jeg har ikke hjerte til å gjøre noe med det før de er avblomstret og skal opp av jorda :-) Det er pent med tulipaner mellom rosene. Det ser ut som om timingen vil bli veldig god. Når tulipanene holder på å avblomstre, vil rosene være på full fart opp i både høyde og bredde.
Det er meldt fint vær i helga, og jeg håper at vinden gir seg. Det er jo ikke det beste været å holde på ute i. Ha en knallfin helg du som kikker innom!
PS! Jeg blir veldig glad for kommentarer :-)

4 kommentarer:

Linda sa...

Deilig i hagen nå om dagene:) Og så moro å finne ut at plantene har klart seg:) Ønsker deg en flott hagehelg:) Klem

Torill sa...

Har kikka litt i bloggen din. Beundrer dine daglege drypp her inne. Kjenner eg vart litt inspirert no. Go`helg.

IngunnBW sa...

I år er det mye som man tror er dødt som allikevel lever i beste velgående :) De kommer sent, men godt

Unknown sa...

Så gøy! Ja jeg hadde flere roser jeg var sikker på hadde tatt kvelden i vinter. Men jaggu popper det ikke opp skudd både her og der.