lørdag 8. mai 2010

Utplanting i krukker og kar

Det er ikke til å komme unna når det er fint vær i helgen. Mannen jobber med pergolaen og jeg blir tilkalt for å hjelpe til innimellom littegrann. Ellers piler jeg rundt med mitt. Alle ut i finværet til herding. Og når det først er så herlig vær - alt som blomstrer og heter Petunia, Surfina, Million Bells, etc. etc. har jo stått ute i en uke allerede. Jeg fant jo aldri plass til de i drivhuset igjen :-) Så da har jeg begynt å plante herligheten i krukker. De står vel like godt der som i plantekassene. Se på veggen - der er to som skal på pergolaen etterhvert. Ikke i verden har jeg fått så flotte blomster når jeg skulle plante den 18. mai - da var det små stiklinger egentlig. Plutselig begynte jo alt å skyte fart, men de første ukene syns jeg var heller traurige. Ikke den helt store varmen, og da tar det litt tid også.
Nå er det bare velstand. 
Tenkt når disse som står på kanten av terrassen har "eksplodert" fordi varmen endelig kommer. Da blir det kjempelekkert. Jeg fant meg en lun krok, hvor plantingen foregikk. Like greit å ikke gå i beina på mannen som for tiden kan kalles for "snekkeren". 

Og for å være helt ærlig - like greit med torv istedet for stein eller lecakuler under jorden da - hvis den torven lagrer litt vann. Potter tørker ut fort, og jeg skal være på jobb 5 dager i uken, så da tørker det nok fort ut hvis det er sol og vind. Det kan heller bli litt problematisk hvis det blir mye regn, men hadde jo ikke tenkt det i sommer da...

Hvis det blir like fint vær i morra, så er det mye mer som skal plantes ut i krukker rundt forbi. Blant annet Keiservindel "Naomis Gift".
Lenge trodde jeg at det var noe galt med akkurat den planten.... den andre av samme sorten var like umulig... Så ikke ut som om den trivdes med bleke farger, og grønt litt og nesten hvite streker her og der.... Helt til jeg skjønte at den hadde varigert bladvekst - og skulle være slik! :-) Blir ikke ferdig utlært som hagegal heller vet du!!! Nå er det vel snart på tide at jeg får plantet den - enten i større potte - eller heller - dit den skal stå. Det var det da. Jeg må nesten google litt for å se om jeg finner ut hvor den liker å stå - men da jeg forsøkte det kom bare blomsterguri sine innlegg opp. Mere jobbing må til! Nå skal jeg ha hjemmelaget pizza som mannen er så flink til å lage, og så skal jeg lese hageblogger etterpå. Ha en trivelig lørdagskveld,

2 kommentarer:

IngunnBW sa...

Endelig blir det liv i krukker og kar rundt omkring ser jeg :) Mine står fortsatt tomme, men de fylles snart opp de også

krepsemor sa...

Herlig å se alt som blomstrer hos deg! Og som det vokser da!!! Det ser ut til at klimaet nede hos deg er litt bedre enn her! Heldig du er som får pergola! Du må legge inn bilder av den når den er ferdig!