onsdag 5. mai 2010

Sol, men kaaaldt!


Den røde Primulaen med vann i blomstene er så fin der den lyser opp øverst i trappebedet. Det er nok en bekreftelse på at jeg er veldig glad i rødt. Den fargen gir meg veldig mye energi :)
Det er mye vakker blomstring i bedene, og det er stauder som ikke bryr seg med at det er kaldt!!!! Løytnantshjerte har store knopper og det er nok ikke så lenge før den er i full blomst. Det kan være at noe er gått ut siden i fjor, men... med hukommelse som en reke er jeg stadig vekk lykkelig uvitende om det :-)
Alle Petunia/surfina står fremdeles ute, og blomstrer bare verre. Hørte den nye hybel-jenta hos naboen si "enda flere blomster" da hun gikk forbi... men - nei, det er ikke flere blomster, jeg bare flytter de litt, vanner og kniper litt her og der.
Nå nærmer det seg med den nye pergolaen også. Plattingen var ferdig i dag, og 8 stolper står klar til å ta imot tverrbjelker. 2 av 3 levegger er på plass. Det er de "gamle" som er flikket og skjøtt her og der. Det holder en stund til. Jeg har lyst å lage le-vegger selv, for da blir det akkurat slik som jeg vil ha det....
Jeg har god fantasi og kan godt se for meg hvordan klatreplanter - klematis, roser, blåregn og blodbeger - skal klatre og slynge seg på stolper, levegger og tak. Det må være godt klima for de også - ihvertfall når vi får på plass tak med plater av polykarbonat. Det ligger vel litt frem i tid, men den som venter på noe godt.... :-)
Bjørka spretter og jammen er det mye annet som grønnes veldig fort i disse dager. Tulipanene blomstrer og jammen er livet stort sett greit! :-) Kos deg du som leser bloggen min!

3 kommentarer:

Tresje sa...

Kan alle petunia ut nå?

Blomsterguri sa...

Jeg kan ikke garantere det. De tåler nok litt mere enn andre, men blir det mange minus, så...? Jeg tar ihvertfall sjansen, men vil ikke ha skylden hvis det går galt hos noen andre :-)

Tresje sa...

hehe, den er grei, da skal jeg jammen sette ut noen petunia i dag.