søndag 30. mai 2010

Rosa er søtt...

Rosa er søtt - tenkte jeg da jeg så på bildet jeg hadde tatt i dag. Kjøpte jo nye potter og ting og tang i går, og denne tenkte jeg å plante pelliser - rosa pelliser i - det burde bli bra. Skader ikke med litt kattost og lobelia i bakgrunnen heller :-)
Nå er det slik, - at i dag regner det. Da kan jeg ta lange pauser til det blir opphold igjen, og det har vært perioder med opphold som har blitt fornuftig benyttet. Jeg har plantet duftsyrin og Stjerneskjerm - Astrantia major Ruby , Tvikattost - Sidalcea oregana og en del andre stiklinger som har ventet lenge på å komme i jorden.For eksempel "Geum cochineum Borisii-strain. Skrekk og gru - enda en orange blomstrende plante, som jeg har bestilt fordi jeg trodde at blomstene var RØD. Som om ikke det var nok - jeg har noen orangeblomstrende i trappebedet akkurat nå, og de står i fare for en flytteprosess før blomstringen er over. Jeg tror jeg må lage meg et bed for "farger jeg ikke liker så godt". Det kan hende at det blir det fineste bedet til syvende og sist  :-)
Innimellom har jeg vært i drivhuset og hatt det lunt og godt. Pellis-stiklingene fra lille Gartneri har fått litt større potter, og nå skal de få stå inne å kose seg til solen og varmen blir skrudd på. .....
I morra????
Regnet klager jeg ikke på, for det er helt på sin plass. Lange perioder med tørke og vind er heller ikke bra. Mistenker bare at det ikke kommer nok før det blir tørt og varmt igjen. Sjelden at plena - det lille som er igjen - får gule tørkeskader her og der, - allerede i mai mnd. Det har den gjort i år! Jeg vanner ikke plen, og planen er vel at det skal bli minimalt igjen av gress i denne hagen. Det prosjektet kan ta sin tid, men planene er der ihvertfall :-)
I et blogginnlegg tidligere i vår, var jeg sjokkert over at en fylt surfina hadde orange blomster. Dette er den jeg snakket om, og nå er blomstene røde - ikke orange! Puh! En ting mer å glede seg over, og mindre å bekymre seg over. Jeg har bare èn av denne fargen, selv om jeg har mange andre som er fylt. Det betyr at denne ble kjøpt på mitt første møte i hagelaget - eller var det andre? Og da fikk jeg beskjed om at den var så fin - og det var kun èn igjen :-) Nå får vi se om den tåler regnet eller ikke. Det er jo en av de greie tingene med pergola - planter kan jo reddes under taket! Jeg ser at det er opphold ute, og da skal jeg fortsette med en økt til før jeg tar kvelden! Ha en trivelig søndag!

4 kommentarer:

Unknown sa...

ja det var jo riktig så søtt. Jeg liker også litt den stilen der. Koselig potte!
Ja i dag regner det. Men det er jo litt godt også da.

Ellen Walnum sa...

Det hender som sagt tidligere at stiklingene fra Kulien er feilmerket. Får noen av dem hvert år, så det kan være en feilmerket derfra.

Jeg har begnyttet regnværet til å få jobbet og ryddet i drivhuset:)

josimo sa...

Så grei du er da! Jeg river opp og kaster de plantene som har "feil" farge...kansje stjel din ide og lage et "hmf" bedd med de mindre ønskede.kansje det kommer en tid/dag for de også

Ønsker deg en god natt og flott uke

AnitaH2 sa...

Husker et år Turbolotte hadde et slikt "feil"-bed. Det var bare SÅÅ fint!