lørdag 27. mars 2010

Drivhusdrømmer....

Ja, ttittelen stemmer. Jeg har vært i drivhuset fra tidlig formiddag og til langt utpå ettermiddagen.  Bortsett fra en liten tur til Oasen hageland for å kjøpe lusemiddel og flere plantekasser med dreneringshull. Det var de siste de hadde, og jeg kommer til å trenge de når tilvenningen skal begynne. Jeg fikk kjøpt de "hvite pillene" som jeg fikk tips om. De har jeg nå puttet ned i jorda på de pottene som hadde fått lus. Jeg kommer jo aldri til å få vite om det virkelig er de som virker, for jeg har sprayet med lusekverk i tillegg :-) Men - lus skal jeg ikke ha i drivhuset! Har sett nøye på alle planter, og 4 hadde lus i dag. 3 av Dahlia som jeg har sådd, og en av heliotrophium. Nå har jeg jo fri i 9 dager til, og gjett om jeg har tenkt å følge godt med!
Jeg blir inspirert av å lese andre sine blogger og lese om andres erfaringer. Jeg får mange gode tips som jeg kan bruke i praksis, også som kommentarer på min egen blogg. Nå sist - tusen takk til Krepsemor og Linda for gode råd om lusemiddel!
Andre gode tips er om stiklinger... Og i dag har jeg hatt ånden over meg. Fikk plutselig så lyst å lage nye Fuchsia-stiklinger. Det ble 32 stk., og jeg tror jeg fikk god dreisen på det etterhvert. Ingen merkepinner... så da får vi bare se når blomstene kommer hva som er hva. En tre-fire av hver sort ble det nok. I tillegg har jeg tatt en stikling av en pellis - Diana. Morplanten er helt forvokst, så vi får se hvordan dette går etterhvert. Forrige helg kjøpte jeg noen stiklinger av Million Bells - som også appellerte til et forsøk. Vet ikke om akkurat det går, men det viser seg jo :-) Uansett - morplanten vil jo ha godt av det, og gøy har jeg jo hatt det med å lage nye stiklinger. Ikke rart at det blir fullt i drivhuset! Nå har jeg planter og spirer i 3 etasjer på begge langveggene. Resten av spirene som ikke ble priklet i første omgang, har jeg nå priklet mange nye av. Jeg har til og med funnet ut hvilken det er :-) Og jeg fikk kjøpt merkepinner til den priklingen!
Jeg har hatt en tanke i hodet de siste dagene. Kamelia..... Først har jeg lest om den i et hageblad, og syntes det var en nydelig plante. Hørtes ikke så avskrekkende ut hvordan den skulle ha det heller. Jeg hadde jo i sideblikket fått med meg at de hadde på Plantasjen da jeg var der sist. Så når jeg først var ute i bil, bestemte jeg meg for å se om den virkelig var så fin som jeg trodde. Det var den! I tillegg var den satt ned fra 299, til 149,- og da var det jo ikke noe tvil. Den kommer ikke til å ta plass i drivhuset engang. Nå står den rett utenfor vinduet der jeg har spisestuebordet mitt. Jeg syns det er så herlig å ha noe fint å se på, og den passet veldig godt utenfor vinduet der :-) Ha en riktig fin lørdagskveld!

4 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Hihi, det kommer til å tyte ut av både dører og vinduer i drivhuset ditt når alle småttingene når en anselig størrelse.

Den Cameliaen på Plantasjen var flott, ser du etter i bloggen hennes ser du at Charlotte også falt for fristelsen til å kjøpe en i dag.

Margrethe sa...

Snakk om produksjon i drivhuset ditt! Så flott at du får det til. Luseplagen gir seg nok med den energien du legger for dagen.
Her hos oss er drivhuset bestilt, men det er langt opp og fram til det er på plass. Det er nok mest til fortvilelse for de jeg bor sammen med. Overalt er det planter. Og nå kom enda en fristelse i posten, Zimtrade med pelliser! Ha en fortsatt god ferie.

IngunnBW sa...

Håper du får bukt med lusene dine, de er ikke hyggelige gjester å få på visitt.

Gratulerer med nydelig Camelia og nye stiklinger :) Du trenger et drivhus til snart du, tror jeg :)

Unknown sa...

He-he ja jeg kjøpte også Camellia. Kunne jo ikke la være. Men nå tror jeg at jeg må be min søster i Sandnes løpe ned å kjøpe en lyserosa en til meg også. Disse er jo såå lekre!!