onsdag 31. mars 2010

Nå står ikke verden til påske!

Herlig land, som vi sier her sør - eller noe sånt....
Jeg sto opp til gråvær og regn. Tustet litt rundt, fikk lest avisa og tatt kaffekoppen - som alltid er like trivelig en litt sen morgen.
For å redde helligdagene måtte jeg handle inn litt mat - men, så gikk jeg i drivhuset. Monterte lamper over gulvnivået. Jeg kom jo selvfølgelig på hvordan jeg skulle gjøre det. Brukte sånn "bånd med hull" i, og s-kroker. Nå henger plantelysene som støpt på riktig sted, og i passende høyde. Jeg er virkelig fornøyd!!
Jeg har jo nevnt at jeg har priklet noen sorter, og latt resten stå igjen i mini-drivhuset i tilfelle jeg finner ut at jeg skal prikle mer....
Ja, nå har jeg funnet ut at jeg skulle prikle resten også. Har ikke hjerte til å kaste fullgode spirer, og nå var det ikke mer enn tre sorter igjen, så da så. Til og med månedsjordbær har det blitt priklet fler av, men det er også den eneste sorten jeg vet hva er lenger :-)
Skjønner kanskje tegningen nå?
For å få plass til alle disse nye små-pottene måtte jeg om-møblere litt i plantekassene. Fant faktisk en del små-planter av samme sort, som jeg ikke kjente igjen. Jeg har prøvd å finne ut hvem de har lignet på ganske lenge nå. Da gikk det opp et lys for meg: Nei - nå står ikke verden til påske - det er jo blodbeger!!!! Egenprodusert og priklet, og har ikke engang skjønt at det var det det var! Her har jeg klaget på at jeg ikke får blodbeger til å spire, og så vokser det verre uten å si fra :-) Jeg som allerede hadde fått sympati-spirer fra hagegale Ellea. Jeg syns jeg kan erindre at jeg prøvde å så en ny omgang, men det husket jeg ikke før i dag. Og nå skjønner jeg hvilken potte jeg har sådd den i.
Jeg får ihvertfall nok :-) 11-stk. i hver sin potte. Kan sette de sammen når de skal ut. I tillegg til en hel haug som står og godgjør seg litt lengre borti kassa. Nå vet jeg fremdeles ikke hva det andre jeg har priklet er, bortsett fra at den ene sorten helt sikkert er Verbascum Poen rosetta, og så får jeg vente med å finne ut den andre. Jeg er ihvertfall helt sikker på hva det ikke er... tror jeg.
Mens jeg satt der i drivhuset og priklet, kom til og med solen frem - helt uanmeldt. For i følge værmeldingen skal det regne på sørlandet i dag - ha, ha. 
Før jeg hadde priklet ferdig var det singlet-temperatur :)
Humøret var upåklagelig fra før, men det blir ihvertfall aldri dårligere av at solen dukker frem! På vei opp trappa traff jeg på noen fine krokus.

Ønsker dere som følger meg, leser og kommenterer - 
 en GOD PÅSKE! 

6 kommentarer:

Tonerose sa...

Så masse du har i drivhuset ditt! ...og jammen hadde du blodbeger! hihi. Så bra! :o)

Så deilig med masse nye plantelys, da blir det nok herlig kraftige småplanter på deg. Spennende! Også så bra at den nye ovnen er så god, selv om det gjerne er dyrt der og da - så lønner det seg gjerne. Høres deilig ut å ikke trenge ut, men kunne kose seg hjemme - og spesielt i drivhuset!

Blir spennende å se om det blir noe ut av asalia-frøene dine. Moro moro!!

Så heldig du er som allerede har krokus i blomst - deilig vår. Her er det fortsatt en del snø, men det regner masse - så nå gleder jeg meg til snøen forsvinner! Sånn sett er det HELT greit med regn akkurat nå. :o)

Riktig god påske til deg og dine!

Aud sa...

Så frodige og fine planter du har.
Morsomt at du har lykkes med blodbegrene, selv har jeg ikke sådd de i år.
Ha en riktig God Påske.

Elsa sa...

Så masse frodige og fine planter du har i drivhuset ditt.
Jeg prikler alltid for mye for det er så fælt å kaste spirer. Og så har jeg enda ikke lært at det faktisk går an å ikke så hele pakken med frø.

Ha en riktig god påske.

Wenche sa...

Oj så grønt og frodig du har det i drivhuset allerede! Jeg har ikke kommet helt i gang ennå i år, men holder på å varme opp drivhuset nå. Kanskje blir det innflytting for noen av plantene i løpet av dagen :-)

Og blodbeger, så heldig du er. Jeg kom altfor sent i gang i år så hvis mine spirer så får jeg vel blomstring i oktober kanskje :-)

God påske til deg også.

IngunnBW sa...

Så flink du er som mekket til lys på egenhånd! Tenk at du greide å glemme blodbegerfrøene dine da, men desto mer gledelig da du fant dem igjen ferdigspirt :) Jeg ser det blir en del prikling her i påsken, det er mye prikleklart på planterommet nå.

Herlig og vårlig bilde av krokus :)
God påaske!

Margrethe sa...

Det er synd og si det, men jeg blir glad når jeg hører om småplanter som "forsvinner" og dukker opp igjen, skilting som ikke virker og lignende. Det trøster. Og så tenker jeg at når plantene blir litt større så kjenner jeg dem jo igjen. Kanskje. Så håper jeg sola vil skinne mye på deg i Påsken (til tross for værmeldinger):-)