mandag 1. mars 2010

Drivhuset mitt :-)

Skjønner godt at du har lyst på drivhus, hvis du ikke er så heldig å ha et allerede. Utrolig praktisk, og lunt og godt. Får være i fred hvis jeg vil, eller ha venner på besøk når jeg har lyst til det. Vennene må nok oppholde seg i pergolaen, for jeg fyller drivhuset med hyller på 3 vegger - og i 2 etasjer. Når det er fullt der, setter jeg resten på gulvet under hyllene, og til slutt i midtgangen :-) For 6 år siden fikk jeg mitt første drivhus i 40-årsgave. Jeg ønsket, og mannen oppfylte ønsket. Det var det minste drivhuset du kan oppdrive - jeg har det fremdeles, men det er demontert inntil videre. 2x2,5 kvm - ikke store plassen. Skulle bare sjekke at jeg virkelig trivdes med å dyrke i drivhus. Resultatet var over all forventning - det var nesten ikke mulig å sette beina inn i drivhuset i midten av mai :-) Fullt fra topp til tå!
Her er litt praktisk info om drivhuset jeg har i hagen i dag:
Drivhuset er 8.4 kvm. og er i polykarbonat - 6 mm plater. Skjønte fort at jeg skulle hatt minst 10 kvm! Jeg tuller ikke, det blir for lite for oss hagegale :-) Det har 4 lufteluker i taket, og jeg har kjøpt automatiske lukeåpnere slik at temperaturen ikke blir altfor høy. Ved hjelp av mannen ble det gravd ned en kabel i plena og montert 2 dobbelkontakter inne i drivhuset. Drivhuset står på en treplatting og har en sokkel av to-fire - hvis du skjønner hva jeg mener. Selve strømkoblingen går til en utekontakt i veggen som har 16 amper. Den tar jeg ut om sommeren når det ikke er nødvendig med hverken lys eller varme.
Det var helt nødvendig å oppgradere strømnettet. Sikringene gikk hver gang oljeovnen inne i drivhuset slo seg av og på, og det likte ikke sønnen i huset som spiller heftig spill på PC`n! Den oljefyrte radiatoren er gammel, men har stort sett klart å holde det frostfritt.Tror kanskje at en vifteovn som er beregnet til drivhus er å foretrekke. Det jeg ikke tenkte på i år i forbindelse med overvintring, var at jeg burde kledd  innsiden med bobleplast for å spare på strømutgiftene. I tillegg skulle jeg delt drivhuset i 2 - der bare ene delen skulle ha frostvakt. De som skulle overvintre trenger jo ikke hele drivhuset! Nå er det nå engang slik at vi lærer så lenge vi lever - heldigvis :-)
Begynte flyttingen fra soverom til drivhus i dag. Jeg var sliten etter 8 turer opp og ned diverse trapper, men du verden så herlig å få sette seg på krakken foran priklebordet og få Fattigmannsorkideene over i egne krukker. Det ER best å prikle i drivhuset. Bildet av hvordan det ser ut i full drift kommer etterhvert. Jeg har igjen 6 brett som skal flyttes fra gjesterommet til nye omgivelser, og to plantelysarmaturer som skal henges opp. Så skal jeg ta bilde. Ha en fin kveld!

6 kommentarer:

Anita sa...

Drivhus er nok tingen!
Du hva jeg gleder meg til å se alt det du har sådd, skal begynne å blomstrer...
Jeg har jo også et drivhus....men enda uten glass...Men det kommer nok, etterhvert...hehe

Klem Anita

Kai Birger sa...

utrolig langt plantene dine har kommet i drivhuset.....de var flotte. Selv har jeg et drivhus på 10 kvm og jeg kunne hatt dobbelt så stort

IngunnBW sa...

Det var som du skulle skrevet de første setningen til meg, for mitt høyeste ønske er drivhus. Nå bruker jeg et rom inne til å drive frem frøplanter, det går det også, men er fryktelig trangt og alt for lite! Så frodig og flott du har der inne allerede, gleder meg til å se flere bilder derfra og hvilke andre sorter du har sådd :)

Unknown sa...

Åh jeg har akkurat samme drivhus som deg, og ja.. 10kvm må man ha minst!! 8,4 er liksom bare irriterende. He-he.
Sees på onsdag.

Anonym sa...

Oj, så langt du er kommet. Har ikke planterom i huset og heller ikke oppvarmet drivhus, så her er ikke sådden i gang ennå :-(

Margrethe sa...

Her er mye god informasjon om hobbydrivhus, og jeg sluker alt. Står i ferd med å kjøpe nytt (det gamle var altfor lite :-)). Og jeg stoppet opp ved ca. 10 kvm. og 16 mm polykarbonat (3 lag). Regner med at det holder bedre på varmen vinterstid. Noe annet du etter en tids bruk skulle ønske annerledes?
Det er jo en investering jeg gjerne vil være fornøyd med.