mandag 29. mars 2010

Kameliaer og bildetrøbbel

Solen skinte og jeg hadde satt i gang prikling i drivhuset. Edderkoppøye var klar for egne potter, og det ble vel ca. 20 stk. før jeg bare, ja altså - bare, bare altså - måtte gå å kjøpe nye 7 cm potter. Jeg har aldri hatt så små potter før, så da må jeg jo bare kjøpe nye. Årsaken er kanskje som du forstår..... litt liten plass..... Jeg får plass til flere  når potten er liten, og jeg regner nesten med at jeg kan plante disse stiklingene ut sammen med de andre, uten å potte de om først. Jaja, så ble det den turen på Plantasjen igjen da - for å kjøpe potter!
Tenkte fremdeles på Kameliaen som jeg hadde kjøpt. Etter å ha lest om Turbolotte sitt kjøp, hadde jeg begynt å få en liten mistanke om at det ikke var samme sort som jeg hadde kjøpt. Min Kamelia var enkel, og hennes var fylt.... hmmm... Dette måtte jeg sjekke når jeg først var der. Det viste seg da snart at det er 4 forskjellige sorter i stativene ute, og Turbolotte sin nydelige "Japonica"  - står inne. Den jeg allerede hadde kjøpt var nemlig "Crimson Candles" og den er enkel rosa. I dag fant jeg "Adeyaka" som er enkel rød, en enkel lys rosa som heter  "Spring Promise", og en fylt lys rosa, som heter Dr. Ralph Watkins. De fire siste tåler mellom 15 og 20 minusgrader, og det høres jo veldig greit ut etter den vinteren vi har hatt i år :-) Etter 10 år er de mellom 1,5 og 2 meter høy! Her må en tenke seg om før en setter de i jorda!
Jeg "måtte" kjøpe en "Japonica"....., men den tåler ikke så mye minus, tror jeg. Den sto inne på Plantasjen og da kommer jeg nok kun til å nyte den i drivhuset. Og det skal jeg jo gjøre i påsken, for den er vidunderlig vakker - og jeg blir mye i drivhuset. I dag har sola vært mye fremme, men det blåser virkelig iskaldt. For en luksus det er å kunne sitte i drivhuset - ikke fryse, og samtidig holde på med noe en liker så godt!
Jeg som hadde slått fra meg å så mere i mars måned..... tok feil. I dag lå det en hyggelig liten konvolutt i postkassen. Line hadde sendt hippe-frø - tusen hjertelig! Slikt er gøy å få i posten, og nå er de i jorda! :-)
Riktig døgnvill er jeg - tror fremdeles at det er søndag..... For sikkerhets skyld - ha en fin kveld! :-)

5 kommentarer:

Thusnelda sa...

Hørest ut som du er i gang med forberedelsene, her er det blitt vår , all snø er vekke. gleder oss til å ta fatt på hagen etter påske.
GOD PÅSKE til deg:O)

IngunnBW sa...

Oj, Kan kamelia bli så høy som opp til 2 m i Norge? Du, så spennende! Jeg hadde aldri trodd de var så vinterherdige :)
God og varm drivhuspåske til deg :)

Ellen Walnum sa...

Jeg blir gal av å lese om alle disse Camelia`ene. Jeg vil ikke bli smittet av Camelia dilla, jeg vil ikke bli smittet av Camelia dilla, jeg vil ..........

Ellen Walnum sa...

God påske forresten:)

Unknown sa...

Hvilke rosa???? Sto de ute? Jeg så bare de som sto inne jeg.. herreminn.. jeg må ut igjen!