tirsdag 30. mars 2010

Frø i Asalia potta :-)

Slik ser det ut når Asalia`n er avblomstret. Det jeg ikke hadde tenkt å se etter var - frø. Hver gang jeg har kokt meg vann til te, tar jeg resten av vannet (når det er blitt kaldt) og tømmer i Asalia-potten. Den har oasis i bunnen, så jeg har litt slingring. I dag var det på tide å bruke det kokte vannet igjen, og da la jeg merke til at det lå noe små kuler på jorden i Asalia-potten. Massevis av frø!!!!
Veldig gøy! Så nå skal jeg prøve å så egne Asalia frø. Ellers så er det en temmelig regnvåt dag på Sørlandet. Nå har vel ikke den siste snøen lenge igjen tenker jeg. Det høljer! Jeg har vært et par turer i drivhuset. Ingen lus å spore i dag - eller i går. Jeg krysser fingrene for at de holder seg unna, men lusekverkern er ikke langt unna hvis det skulle dukke opp no heller!
Jeg har ikke vært ut av huset i dag (bare ned i drivhuset), og det er jo absolutt det billigste for denne husstanden for tiden :-) Men.... - i går var jeg innom Grønt Fokus og kjøpte plantelys til å henge i taket. Det er ikke et "kaldt" lys, så det skal henge 130 cm over plantene. Siden det er varme i pæren, vil det nok hjelpe til å holde utgiftene til oppvarming nede. Den nye vifteovnen har en knakende god termostat, og mesteparten av tiden står den bare å blåser luft - uten at varmen er innkoblet. Det kan jo bli enda sjeldnere varmen kobles på heretter. Jeg har tatt ned de to øverste plantelysene, og tenkte jeg skulle vente til de var kalde - og min kreative hjerne har slått til med en god løsning på å få festet de på den nederste hyllen. Noe løsning er foreløpig ikke dukket opp, men det er jo lenge til i morgen :-) Ha en fin kveld du som kikker innom!

6 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Ja jeg må si at jeg er glad for at det ikke er det ekle hvite som kommer ned nå, men det våte:)

Nå trenger vi snart ikke bruke ekstra lys i drivhuset lenger, nå er det snart nok med dagslyset:)

Elsa sa...

Det er nesten så jeg ønsker høljeregn jeg også. Vi fikk påfyll av dette hvite ekle for to dager siden, og med lave temperaturer går snøsmeltinga tregt.

Hvilken sort ovn kjøpte du til drivhuset, jeg må skifte ut ovnen jeg har i drivhuset til neste år. Den jeg har begynner å skrante.

Linda sa...

Hva slag ovn har du i drivhuset, jeg er ikke fornøyd med min, så må ha en ny... Lånte en av naboen i vinter, og den har vært bra, men greit å høre andres erfaringer.

Jeg hadde også lus i drivhuset, men så puttet jeg slike "bladlustabletter" i jorden på pottene mine og de har vært supereffektive. Kan ikk egjøre deti såpottene og på spirene, men gjorde i pelargoniepottene og da hjelper det jo noe...

Jeg har også asaleane min stående i vinduet, to oppstammede. Men har ikke sett noen frø, så gøy da:) Spennende å se hvordan det går:) Ønsker deg god påske:) Klem

Blomsterguri sa...

Jeg har kjøpt en som heter: Phoenix 2,8. Reklamerer med: Kraftig varme og sirkulasjon, også for større drivhus. Gå inn på sidene til www.hobbydrivhus.no og klikk på tilbehør drivhus/hage - der har de flere typer. Lykke til med ovnskjøp og god påske! :-)

Mariann sa...

Så spennende med frø på azaliaen. Håper du får spiring. Mine planter varer til sånn ca. begynnelsen av februar, da har de tørket en gang for mye. Men jeg prøver å ta vare på de hvert år, det er jo så flotte planter.
Kjekt med en skikkelig ovn i drivhuset. Min røk i vinter og nå har jeg to andre, men er ikke helt fornøyd med noen av dem.

Ønsker deg en riktig fin påske.

IngunnBW sa...

Her øser regnet ned i bøtter og spann i dag, var vedlig nervøs i går kveld fordi de meldte sne i natt. Men heldigivs har det falt som regn. Da vaskes nok mesteparten av sneen bort, for det skal fortsette helt til utpå dagen i morgen sier de.

Azaleafrø høres veldig spennende ut, du er flink til å ha øynene med deg :)