lørdag 20. mars 2010

"Nesten fullt" :-)

... men ikke helt. Så lenge en kan ta gulvet til hjelp så blir det plass til enda mere :-)
Jeg har vært innom flere gartnerier i dag for å prøve å finne plantebrett uten dreneringshull. Det er så dumt når jeg vanner og det renner rett ned på det som står under - og kanskje ikke trenger noe mer vann? En gartner jeg spurte sa at de hadde sluttet å bruke brett uten drenering fordi det ble for ofte drukning plant spirer og stiklinger. Jeg protesterte vilt og heftig på at det var saken hos meg, men det nyttet jo ikke. Så lenge jeg må bære vann fra kjøkkenet og ned til drivhuset, så kan jeg garantere at det ikke blir drukning i mitt drivhus! Det kan jo endre seg når mannen er kommet hjem og fått fikset frostskaden på utekrana? :-)
Et annet sted sa de at produsenten hadde sluttet å lage brett uten dreneringshull, så da skjønner jeg jo at løpet er kjørt på det området. Jeg er heldigvis så praktisk anlagt at jeg nok skal finne andre løsninger etterhvert. Enn så lenge kjøpte jeg 3 brett til - med dreneringshull. Det er kjekt å ha når en skal begynne å sette de ut om morran og inn om kvelden, og hvis det blir regn er det jo greit at det ikke blir svømmbasseng i brettene.
Jeg har sett at det har kommet en spire opp av en krukke fra i fjor. Lurte lenge på hva det kunne være - mistenkte vel at det var en begonia eller noe slikt. I dag så jeg endelig hva det var: Basunblomst "snowwhite" - eller "Incarvillea" som den heter på proff-språket. Bildet har jeg googlet, og den ser slik ut, bortsett at min er hvit. Det står at det er sjelden at det blir solgt hvite. Derfor er det jo ekstra koselig at den hadde stått det så fint over. Ellers så har jeg pottet om en hel drøss med stiklinger, og fått satt ned fire løker til forspiring i drivhuset. Det er av en sort Dahlia som jeg ikke husker navnet på i farta. Vet bare at de var veeeldig røde i fargen! Ha en hyggelig lørdagskveld!

11 kommentarer:

krepsemor sa...

Undervanningsbrett er da mulig å få tak i uten dreneringhull! Mener å ha lest at flere på HagEgal har kjøpt på blant annet Grønt Fokus! Jeg tror du må lete litt på nett, så tenker jeg du finner! Selv kjøpte jeg på Jernia, men de er ikke så store da! Ulempen med dem er at de nå faktisk buler opp litt på midten, så vannet renner ut i kantene og sidene, og ingen av de som står på midten, får noe vann :O(
Basunblomsten din blir sikkert kjempefin! Så bra at den endelig spirte!

Blomsterguri sa...

Ja, undervanningsbrett kan jeg jo få kjøpt på Grønt Fokus. Jeg har noen som har holdt i mange år. Det jeg har lett etter i dag er plantebrett på 30 x 60 cm - uten dreneringshull. Passer å sette 7,5 cm krukker i, og er praktisk til å frakte småpotter inn og ut, opp og ned.... Det er de jeg ikke har funnet i dag. Lurt forslag å google - det skal jeg gjøre!

Linecas have sa...

Heisann! Takk for det koselige besøket på bloggen min. Hvit Basunblomst var noe nytt for meg også. De er jo lekre i rosa, hvite må da bare blir utrolig nydelig.

Unknown sa...

Gaffa tape! Jeg teiper igjen hullene med en remse med gaffa tape. Idè rått stjålet av Ellea.

Blomsterguri sa...

Takker for gode tips - og kommentarer. Nå har jeg googlet og jeg har Gaffa-tape på lager! Problemet med googlingen var at det ikke fantes slike plantebrett som jeg mente på, men jeg fant nye plantekasser med 25 liter vannreserve... MÅÅÅÅ ha til agurkplantene mine i drivhuset til sommeren!

Tonerose sa...

så smart med plantekasser med 25 LITER vannreserve! Da trenger man ikke bekymre seg for late dager.. hihi! :o) Det var noe å skrive på ønskelista ja. Hvor fant du de?

Så herlig masse du har i drivhuset ditt, et lite gartneri! :o) Må være utrolig deilig, jeg skulle svært gjerne hatt deet sånt ett! ...ja, både drivhuset og plantene.. *sukk*

Jeg er desverre usikker på om de har juleroser på alle plantasjene, jeg var innom den nærmest oss og der hadde de ikke. Så jeg tok noen telefoner og fant ut at de hadde igjen på en annen som ikke er ALTFOR langt unna. Og har man lyst på, så har man lyst på... hihi. Men jeg har enda mer lyst på mørkerød/lys rosa, så det spørs om jeg etterhvert bestiller på nett... :o)

Så koselig at du blei inspirert. :o) Du har en herlig blogg, jeg koser meg her inne!

Kos deg masse i helga!

Mariann sa...

Så deilig frodig det var i drivhuset hos deg. Ser du har godt med lys til småplantene dine.
Håper du finner brukende plantebrett.
Fortsatt god helg.

Hilsen fra landet sa...

Se der ja! Masse muligheter du har, med stort drivhus! Jeg som driver og drømmer om et...

Bjørnar sa...

De grønne plantebrettene uten hull lages av Vefi, tror ikke de har sluttet å lage dem, så sjekk Felleskjøpet hvis du har dem i nærheten.

De heter "Universalkasse PK 060":
http://www.vefi.no/hobbydyrking-hage/category116.html

IngunnBW sa...

Du er jo rene gartneren du med det velfylte drivhuset ditt :) Lurer på hvor du skal plante alt? For du har ikke bare grønnsaker og planter til urner tror jeg?

Jeg har kun plantebrett uten hull og merket jo fort det i fjor sommer når jeg satte ut brettene at jeg burde kjøpt noen med hull også... Til slutt la jeg et gammelt laken i en plantekasse og brukte det i stedet. Med alt regnet slapp jeg å vanne, jeg hadde langtidsgjødsel i pottene.

Edgar sa...

Takker for hyggelig kommentar hos meg :-)
Et velfyllt drivhus du har! Mange stiklinger. Tipper det blir fint når alle disse får sin plass etterhvert.
Drivhus på denne årstiden er jo gull verdt :-)